Laatste werkweek voor de vakantie - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Catrien Reitsma - WaarBenJij.nu Laatste werkweek voor de vakantie - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Catrien Reitsma - WaarBenJij.nu

Laatste werkweek voor de vakantie

Blijf op de hoogte en volg Catrien

17 December 2012 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Molweni!
Deze week ben ik nog twee dagen naar stage geweest en twee dagen heb ik meegeholpen aan een holiday program voor 50 tot 100 kinderen uit een nieuwe township. Op stage hebben we nog een rondje huisbezoeken gedaan. Dat was wel heel interessant om te zien waar nu bijna alle kinderen wonen. Ze wonen eigenlijk allemaal in het slechtste gedeelte van de township dicht bij de dump. Afgelopen weken zagen we steeds overal hutjes staan buiten de township in de ‘bush’. We wisten dat dit iets met de Xhosa cultuur te maken had, maar we waren erg benieuwd wat het nou precies inhield, dus we zijn naar deze hutjes toe gereden met de manager van Ingubo. Rond deze tijd van het jaar gaan de jongens uit de Xhosa cultuur en uit de townships die 18 jaar worden de bush in. Hier moeten ze 3 weken in een hutje overleven. Ze mogen een week geen water drinken, ze mogen geen kleren aan behalve een lapje voor hun geslacht en ze moeten zich insmeren met witte poeder. In deze drie weken wordt hun geleerd over de Xhosa cultuur en over het zijn van een man. Ze zijn nog een jongen als ze de bush in gaan en als ze er weer uit komen na drie weken dan zijn ze officieel een man. Ook worden ze in deze drie weken besneden. We hebben deze jongens/mannen bezocht en onderweg kwamen we drie jongens tegen helemaal in het wit, een lapje voor en ze liepen met een stok. De driver stopte en van de manager moesten we even een praatje gaan maken met deze jongens. Ik heb gevraagd hoe lang ze al in de bush zijn. Deze jongens waren er nu twee weken en ze vonden het erg leuk. Ook vroeg ik of het zwaar was, maar dat vonden ze niet. Ze hebben hier al een hele tijd naar toe geleefd, dus ze wisten wat ze te wachten stond. Ook hebben we even tussen deze hutjes gelopen en rond gekeken. We vroegen of het wel mocht wij als vrouwen in onze jurkjes deze jongens bezoeken. Maar de manager boeide het niet zoveel wat wel of niet mocht. Hij wou het ons graag laten zien. De manager en de driver hebben ook hun verhalen verteld over de tijd dat zij naar de bush zijn geweest. Het was een erg interessante morgen.

Woensdag en donderdag heb ik dus meegeholpen aan een holiday program. Dit was georganiseerd door twee humanitarian studenten van Stenden. De Community development studenten waren verplicht mee te helpen. We zijn een dag naar Ingubo geweest met 60 kinderen uit de thornhill township. Hier kregen ze zanglessen van Tamsi (de jongen die laatst ook het concert op school heeft georganiseerd). Ook hebben wij ze verkeerslessen gegeven, omdat er dit jaar 4 kinderen verongelukt zijn op een drukke weg naast de township. Dit was erg geslaagd en de kinderen vonden het leuk. De volgende dag zijn we met al deze kinderen wezen zwemmen in de rivier en daarna zijn we wezen braaien(barbecueën). Het was allemaal erg goed georganiseerd en daardoor was het holiday program een succes.

Vrijdag heb ik Alise, Jeltine, Sietze en Janet uitgezwaaid. Zij zijn nu voor drie weken op vakantie. Dit weekend ben ik te logeren geweest bij de 2de jaars SPH studenten in Croyden. Anders was ik wel heel alleen geweest in Botmill. Dit is een erg leuke en gezellig groep waar ik me wel bij thuis voel. Vol smart wacht ik nu op Heit, mem, schelte, iris en doede. Ik moet nog even wachten tot morgen, terwijl ze straks maar op twee uren afstand van me vandaan zitten. Ik ben benieuwd of ik kan slapen vannacht, want ik ben wat zenuwachtig en ik heb er super veel zin in. Pas over drie weken zal ik weer een volgend verhaal op waarbenjij zetten. Ik ga straks heerlijk op vakantie reizend door de East cape.

  • 17 December 2012 - 10:47

    Jel:

    Aaaaaaah ik word hier bijna zenuwachtig.. het idee inderdaad dat je liefdes zo dichtbij zijn!! Ik voel de spanning van vreugde hier!! haha!
    Jeetje, wat een cultuur shok lijkt het mij als je vertelt over die mannen... als je dat ziet. JAKKIE! haha! Very interesting of course...
    Gezellig dat je ergens bent wezen logeren, dat is inderdaad beter dan alleen.
    Skat, geniet van je reis de komende drie weken!
    We hearre snel ffkes!!

    Dikke tút

  • 17 December 2012 - 11:07

    Loes:

    Hoi Catrien,

    Kan me voorstellen dat je heel veel zin hebt je familie te ontmoeten. Ik hoop dat jullie samen een hele leuke tijd hebben.
    Laat de jongens niet te dicht bij de bush komen. Straks lijkt het hen ook nog wat om daar met lapjes rond te lopen.
    Catrien, geniet er van. Heel veel liefs en groeten voor jou en je familie.
    Louwrents, Nynke, Durk en Loes

  • 17 December 2012 - 16:24

    Judith Van De Wouw:

    Ha Catrien,
    Wat een boeiend verhaal weer. het is goed dat je zoveel foto's maakt, anders kun je nooit alles onthouden. En deze geschreven verhalen zijn voor jou later ook weer zo leuk om na te lezen.
    We kregen een smsje van Iris dat ze om een uur of 5 verder zouden vliegen voor het laatste stukje. Alles gaat zoals het hoort, dus nog heeeeeel even en je kunt ze vasthouden. We gunnen het je van harte. Je familie dicht bij je in Zuid Afrika is wel heel bijzonder. De ultieme combinatie, lijkt me.
    Heerlijk genieten met elkaar. Het is ook zo leuk dat je ze heel veel kunt laten zien waarover je geschreven hebt. Dan krijgen ze daar nog betere beelden bij en kunnen ze je echt plaatsen, de laatste maand dat je daar straks nog bent.
    Een hele fijne vakantie met elkaar, en geef ze allemaal maar een knuffel en Iris een extra dikke.
    liefs, Renske, Jeroen en Judith xxx

  • 20 December 2012 - 13:19

    Annie Deinum:

    Leave skat(ten)

    as ik dit oan jim skrieuw haw ik dy en doede al oan de tillefoan hâwn, bysunder om jim wer tegearre te
    hearen!!! Eindelik wer bij elkoar.
    Jim binne no op paad mei syn seizen en dat is geweldich, mei elkoar Sud Africa sjen, rúke , fiele en noch
    folle mear.No kin heit, mem, skelte, iris én doede sjen hoesto der libbbest temidden fan de minsken
    dêr, it is oars sa moeilik om it út te lizzen.
    Leave allegear, geniet fan Africa en it bij elkoar wêzen, in kryst én ald en nij om nea wer te ferjitten
    en mei elkoar yn 2013 fierder.

    Leave groetnissen en in protte túten foar jim út Wikel.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Port Alfred

Stage Zuid-Afrika

Recente Reisverslagen:

06 Februari 2013

De laatste maand in Zuid-Afrika

08 Januari 2013

Vakantie Zuid-Afrika

17 December 2012

Laatste werkweek voor de vakantie

11 December 2012

Bedankt!!!

04 December 2012

Druk druk druk
Catrien

Actief sinds 23 Mei 2012
Verslag gelezen: 498
Totaal aantal bezoekers 35140

Voorgaande reizen:

31 Augustus 2012 - 08 Februari 2013

Stage Zuid-Afrika

Landen bezocht: