Druk druk druk - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Catrien Reitsma - WaarBenJij.nu Druk druk druk - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Catrien Reitsma - WaarBenJij.nu

Druk druk druk

Blijf op de hoogte en volg Catrien

04 December 2012 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Ik kan mij bijna niet meer herinneren wat ik vorige week allemaal heb gedaan. We hebben het de afgelopen tijd en deze tijd erg druk met dingen organiseren, uitjes en de laatste dingen regelen. Afgelopen donderdag zijn we met de kinderen van Ingubo naar het strand geweest. Het strand is een eind lopen voor de kinderen, dus veel komen ze er niet. Afgelopen weken zijn er erg warme dagen geweest en dan is het wel lekker om op deze manier even af te koelen. De kinderen vragen al maanden dat ze naar het strand mogen, maar het weer is nog steeds niet constant mooi. Het wisselt verschrikkelijk, dus het kwam nooit goed uit. We zijn dus donderdag voor het eerst met ze naar het strand geweest met de transport van school. Het is een strandje langs de rivier die uitmondt in zee. Het is hier overal ondiep, dus de kinderen die niet kunnen zwemmen kunnen ook in dit water spelen. We konden maar met een klein groepje kinderen gaan, want de andere ouder kinderen komen de afgelopen tijd niet meer opdagen. Het is bijna vakantie en dan hebben de kinderen geen zin meer naar school te gaan en dus ook niet naar de naschoolse opvang Ingubo. Heel jammer, want dit zijn wel leuke uitjes voor ze. We zijn dus vooral met de kleine kinderen gegaan en die hebben genoten. Spelen in het zand, spetteren in het water en ook mij zo nat krijgen dat ik niet meer anders kon dan opgeven. Met kleren en al heb ik ook in de rivier gespeeld met de kinderen.

We zijn op het moment erg druk bezig met het organiseren van de kerstmiddag met de Ingubo kinderen. We gaan het volgende week maandag op school vieren in de etenszaal. We halen de kinderen met transport uit de township op en brengen ze naar Stenden. Hier staat een kerstboom klaar met hun eigen geknutselde kerstdecoratie erin, er zal Afrikaanse kerstmuziek gedraaid worden, ook zal er misschien een vrijwillige Kerstman aanwezig zijn, de KFC(Kentucky fried chicken) heeft beloofd voor 35 kinderen eten te doneren, wij hebben voor een groot deel al kleren en andere cadeautjes gekocht voor de kinderen, andere studenten hebben ook al spullen gedoneerd om aan de kinderen te geven en we gaan vliegers maken als activiteit. Het is nog wel even een geregel en het gaat niet allemaal even soepel, maar we komen er wel. Hopelijk komen we geen hindernissen meer tegen en gaat alles goed, zodat we geen teleurstellingen krijgen.

Dit weekend zijn we naar Hogsback geweest. Dit is een dorp, 3 uren rijden van Port Alfred vandaan. Het ligt in een erg mooi berg- en bosachtig gebied. Het is er erg mysterieus en hippieachtig. We zijn met 5 personen in onze kleine FIAT 500 die kant opgereden. We moesten onszelf opvouwen om in de auto te kunnen komen. Voor Sietze was het helemaal een feest, want het was een roze FIAT 500. We hebben erg veel lol gehad met deze auto. Ons hostel ‘Away with the fairies’ kwam erg sprookjesachtig over. Het was een schattig verblijf met een prachtig uitzicht op de bergen. We kregen een kamer met veel ramen en uitzicht op die bergen. Ik ben nog nooit op zo’n mooie locatie wakker geworden. De eerste dag hebben we de boel een beetje verkend. Als we door de tuin van het hostel verder liepen, kwamen we bij een erg mooi uitzicht punt. Op het puntje van dit uitzichtpunt stond een badkuip. Deze kon gevuld worden met water en werd dan opgewarmd met hout dat zich onder de badkuip bevond. We hadden kunnen badderen met een uitzicht dat je nooit meer zo zou gaan beleven. Helaas had ik geen bikini mee, dus heb ik het niet gedaan. Wel heb ik er even ingezeten voor een mooi foto natuurlijk. ’s Avonds zijn we uit eten geweest in een soort van alternatieve tent die werd opgewarmd door een grote houtkachel. Na het eten hebben we met z’n 5en Sinterklaas gevierd. We hadden al lootjes getrokken en we hadden surprises en gedichten gemaakt. Het was een geslaagde avond en het was leuk om het hier zo te vieren. De volgende dag hebben we een wandeltocht van 5 uren gemaakt door de ‘jungle’. We zijn langs twee mooie watervallen gekomen. Langs de eerste waterval(Bridal Veil Falls) zijn we niet gekomen, hierheen moesten we echt echt echt klimmen als bergbeklimmers. Het was een zware tocht van ongeveer een half uur over enorme rotsblokken heen. Het laatste stukje was het zwaarst, maar op die manier kwam je wel op een groot rotsblok waar je een heel mooi uitzicht op de waterval had. We zaten er vlak onder en we zaten super hoog. De terugreis was ook zoeken naar een weg om je enkels niet te breken. We waren na de tijd wel trots op onszelf en het was wel weer een heel avontuur. De tweede waterval (Madonna and child Waterfall) was iets meer toeristisch. Deze was ook heel mooi en heel hoog. We hebben erg mooi foto’s kunnen maken. Ook heeft het droge weer ons niet in de steek gelaten. Zo nu en dan hadden we een bui, maar merendeels is het droog gebleven. Erg mazzel, want Hogsback is een gebied waar het eigenlijk bijna altijd regent. Hogsback was een bijzondere plek. Het was net of zijn we een sprookje binnen en weer uitgestapt.

• 04 December 2012 - 17:05

Elise:

Hoi Catrien,
    wat een prachtige reis en ervaring. Ik ben heel benieuwd naar de foto's van het hostel, het uitzicht en de reis door de jungle.
    Hebben jullie trouwens nog spullen nodig voor de kinderen? Misschien kan ik je ouders wat meegeven!
    Wij zijn hier nog heel druk met sinterklaas, dus ik ga snel weer verder met dichten..
    groetjes,
    Elise

• 04 December 2012 - 20:10

Antje:

leave dochter, wat wer in prachtich ferhaal. It genieten spot der ôf. En wat super dat jim foar de bern der in echt krystfeest fan meitsje wolle. Wat binne we bliid dasto it ús straks allegear sels sjen litte kinst, ek al misse we de bern mar die leare we al steeds better kinnen troch alle moaie foto's. Wy begjinne no ek wat senuweftich te wurden. It komt echt ticht by.Mar we binne der klear foar, tassen noch ynpakke en dan Go! En wist we gean nei Catrien sis ik steeds, dat we der Súd Afrika ek sjogge is moai mei nommen. Dikke tuten, tongersdei belje we! mem

• 05 December 2012 - 11:39

Jell:

Leave skat,
    Wat super leuk om wer even een berichtje van dy te lezen, om weer te weten dat jij het daar super naar je zin hebt! Bist een topper! Heel fijn kerstfeest met de kinderen, super dat jullie dat met elkaar en voor elkaar organiseren, geniet ervan!
    Dikke tút

• 05 December 2012 - 13:14

Jeanet:

Hey Catrien!
    Hier in Ossenzijl lezen we jouw verhalen nog steeds! Zelfs Jaap leest mee!
    Wat leuk dat jullie tussen de werkzaamheden door ook het gebied verkennen. Jammer dat jullie geen zwemkleding mee hadden voor die badkuip!
    Nu december is begonnen, vallen er bijna elke dag wel kleine sneeuwvlokjes. A.s. vrijdag wordt een pak sneeuw verwacht hoor ik op de radio? Ik ben benieuwd.
    Alvast heel veel succes met het organiseren van het kerstfeest en heel veel plezier in de Kerstvakantie!
    Groetjes,
    Jeanet

• 07 December 2012 - 14:58

Louwrents (omke):

Hoi Catrien, wat in skitterende reis en belefenissen der yn it Sud Afrikaense! Ik ha tocht we doche it familje wiekein Reitsma by dy dèr.
    Mei de groeten fan muoike Loes, nicht Nynke en neef Durk.

• 09 December 2012 - 11:02

Marijke:

Hee leave!

Wat klinkt t leuk allemaal. Weer is wel erg wisselend dus, leuk voor de kids dat jullie naar t strand zijn geweest, was vast erg leuk! Wat organiseren jullie toch ook weer leuke dingen allemaal, super! Voor mijn gevoel heb je t helemaal naar je zin daar, fijn om te lezen:)! Klinkt mooi Hogsback, je hebt dus ook ff geklommen zal wel zwaar zijn geweest ja, was t ook erg warm of viel dat mee? Dan is t nog warmer natuurlijk. Je hebt ook weer super mooie foto's!! Gezellig dat jullie daar ook sinterklaas hebben gevierd, ben je toch even in die sfeer he;)!
    Mooi dat je t met die anderen ook zo leuk hebt, haha een roze fiat krekt wat!! Jy kunt mij denk ik nog heeeel wat tips geven als ik gaa, gelukkkig zie ik je nog even:)!!

No lekker geniete nog !! & straks lekker met je familie wat zal dat fijn zijn!

Dikke tút!

• 09 December 2012 - 20:03

Paul En Ingrid:

heerlijk weer om bovestaande verhaal van je te lezen en wat fijn dat jullie de kinderen zo kunnen laten genieten van het strand, fijn!
    nog even en je hebt heerlijk je thuis en Doede, Iris om je heen. geniet!
    X