Vakantie Zuid-Afrika - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Catrien Reitsma - WaarBenJij.nu Vakantie Zuid-Afrika - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Catrien Reitsma - WaarBenJij.nu

Vakantie Zuid-Afrika

Blijf op de hoogte en volg Catrien

08 Januari 2013 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Hallo lieve mensen! Daar was ik weer!
Weer terug in Port Alfred, na een super geslaagde rondreis door Oost Zuid-Afrika met mijn familie! Het moment dat ik ze in mijn armen mocht sluiten vergeet ik nooit meer. Ik was nog nooit zo zenuwachtig voor iets geweest, ik begon er van te springen. Gelukkig had ik een club mensen bij me die met mij mee wachtten totdat m’n familie de hoek om kwam rijden met de grote witte Toyota bus. Zo hoefde ik niet alleen te stressen. Ik was super blij dat ik ze zag en daarna voelde het meteen of was ik nooit drie maanden weggeweest van ze. Ik heb ze rondgeleid op school en in Port Alfred en ook op stage hebben we even een kijkje genomen. Gelukkig waren er een paar kinderen, zodat ik ze niet alleen het kale gebouw hoefde te laten zien. Het was fijn om ze mijn plekje te kunnen laten zien. Daarna zijn we doorgereden naar Grahamstown. Hier begon onze reis. Op elke plek waar we kwamen hebben we 2 nachten geslapen, behalve hier en in nog een plaats later tijdens de reis. In Grahamstown hebbe we de eerste nacht doorgebracht. Samen met doede kwam ik in een schattig huisje en mijn ouders en Schelte en Iris kwamen ook in mooi ingerichte kamers. Deze avond hebben we zelf lekker gebarbecued.

De volgende dag hadden we een lange reis voor de boeg. ’s Morgens vroeg vertrokken we en ’s avonds rond 7 uur kwamen we aan in Port Shepstone. Tijdens de reis kwamen we door verschillende centrums van stadjes waar het super druk was met afrikanen. Het was moeilijk om er met de auto doorheen te komen. Hier kwamen we een paar keer het echte Afrika tegen. Er was geen blanke te bekennen.
In Port Shepstone zaten we vlak bij het strand. We hebben gebruik gemaakt van de volle dag door naar een krokodillen farm te gaan en een gamedrive te maken door een natuur reservaat. Vooral de gamedrive was leuk. We hebben giraffen, zebra’s en verschillende soorten bokken kunnen spotten. Met de deur van de bus open zijn we door het reservaat gereden. Aan het einde kwamen we bij een heel mooi stuk natuur met een super uitzicht. Er ging een hangbrug van rots naar rots en dan kwam je bij een super mooi uitzicht punt. Dit krijgen we als toetje erbij, want we wisten niet dat dit zo mooi zou zijn. De volgende dag zijn we doorgereden naar Durban.

We kwamen er vrij vroeg aan, dus hebben we de stad een beetje verkend. We zijn de boulevard bij langs gelopen met de mooie kraampjes en we hebben een kijkje genomen op het mooie strand. Er mag alleen gezwommen worden op bepaalde plakken tussen twee vlaggen in. In dit gedeelte stond het vol met mensen en kinderen die genoten van het water en de golven. Met z’n allen waren ze aan het zingen en sprongen ze met groepen tegen de golven op. Een super mooi gezicht was dat. Ook zijn we door de stad heen gelopen en daar was het super druk. Weer liepen we als enige blanken door het centrum heen. We sliepen niet in Durban, maar er net naast in een andere stad. We sliepen in een vrij lux hotel en dat was best fijn, maar niet echt ons. Ook hoort het niet echt bij de belevenis van Zuid-Afrika, maar vooruit het was best leuk. Tijdens de volle dag die we de volgende dag hadden zijn we naar Drakensbergen gereden. Hier hebben we een kleine wandeltocht gemaakt naar de ‘grotten’ toe waar we eeuwenoude muurschilderingen konden bewonderen. We hebben super uitzichten gezien. De bergen hier zijn weer zo anders dan bijvoorbeeld de Alpen in Europa. Het is hier veel uitgestrekter en je ziet veel meer van de omgeving. Het is niet te beschrijven zo mooi.

De volgende dag zijn we naar Sint Lucia gereden. Hier zaten we in een super mooie echte Zuid-Afrikaanse Lodge. Midden in een natuur reservaat waar de giraffen en zebra’s liepen. In Sint Lucia hebben we tijdens een boottocht door de rivier heel veel nijlpaarden en een krokodil gespot. Nijlpaarden zijn echt gigantische beesten. Erg bijzonder om ze van dichtbij te kunnen zien. De volgende dag in Sint Lucia hebben we een boottocht gedaan op zee. Dwars door de branding met de boot zo de zee op. Het duurde even, maar op een gegeven moment zwommen de dolfijnen voor en naast de boot. Geweldig! Schelte en ik werden heel erg zeeziek op de boot, dus we vonden het op een gegeven moment niet meer zo leuk. De terug reis schoot de boot vol gas over de branding zo het strand op. Daar lagen we vol verbazing met de boot op het strand. Dat was op zich al een avontuur. De volgende dag zijn we naar Swaziland gereisd.

Swaziland is een apart land dat niet bij Zuid-Afrika hoort, maar het ligt wel in Zuid-Afrika. Allemaal gedoe om niks gehad bij binnenkomst van het land. Ze vinden het leuk om moeilijk en belangrijk te doen, terwijl het helemaal niet hoeft. Maar we zijn het land in gekomen en we zijn toen naar ons hotel gereden. Erg mooi plekje. Onze kamers en het zwembad hadden super mooi uitzicht op de bergen. Het was alleen jammer dat we geen mooi weer hadden. Het was mistig en bewolkt. In Swaziland hebben we een traditioneel dorp bezocht waar de mensen nog in rieten hutjes leven. Het was helaas puur voor toeristen, dus er leefden niet meer echt mensen in die hutjes. Best leuk om te kijken hoe de mensen vroeger leefden. Daarna zijn we naar een hele mooie waterval gelopen. Je kon op eigen risico ernaartoe zwemmen. We hadden geen zwemkleding bij ons maar dat maakte niks uit. Hup kleren uit en zwemmen naar die waterval. We hebben super mooie foto’s gemaakt van het zwemmen bij de waterval. Dit was wel even een super ervaring.

De volgende dag zijn we naar het Krugerpark gereisd. In de buurt van het Krugerpark hebben we 3 nachten overnacht in een super mooie lodge. De mensen waren heel erg vriendelijk en we zaten ook midden in een park waar giraffen, zebra’s, verschillende soorten bokken en nijlpaarden leefden. De nijlpaarden kwamen wel eens even om het hoekje kijken bij de lodge, maar helaas hebben we ze niet gezien. ’s Avonds ben ik een keer wakker geworden door hard gebrul. Dat gebrul was van de leeuwen uit een park naast de lodge. De eerste dag zijn we op safari geweest in het Krugerpark om 6 uur in de ochtend. Voor 11 uur ’s ochtends hadden we de Big Five al gespot. Eerst de Buffel, toen de olifant, toen de leeuwen, de neushoorn en als laatste de luipaard. De luipaard was heel speciaal, want die werd niet vaak gespot. Het is een bescheiden beest en die gaat niet op opvallende plekken zitten. Na 11 uur hebben we niet veel dieren meer gespot. Aan het einde nog een keer beter de neushoorn, dus dat was wel mooi. De tweede volle dag die we tot ons beschikking hadden hebben we gebruikt om een bezoekje te brengen aan het mooie Drakensbergen. Er zijn twee bergketen die dezelfde naam hebben, want we waren bij Durban ook al naar Drakensbergen geweest. We zijn naar een enorme dam geweest tussen de bergen in. Super mooie uitzichten hebben we weer gezien.

De volgende stop was in Pretoria. Hier zaten we in een decadent bed and breakfast ding. We hebben het stadion, het prachtige regeringsgebouw en het voortrekkersmuseum gezien in Pretoria. Ook hebben we even geshopt in en enorm winkelcentrum. Zo’n groot winkelcentrum had ik nog nooit gezien. We hebben hier oud en nieuw gevierd. Samen met onze bewaker hebben we geproost en het vuurwerk dat we hadden gekocht afgestoken. Voor de rest was er niks te beleven in Pretoria, kon ook niet om de veiligheid. Na de tweede nacht zijn we doorgereden naar Bloemfontein.

Pretoria en Bloemfontein zijn beide hoofdsteden van Zuid-Afrika trouwes. Bloemfontein was net zoiets als Pretoria. Gewoon een grote stad. We zaten weer in een leuke lodge. De volle dag die we hadden hebben we gebruikt om naar Kimberley toe te rijden. Hier hebben we één van de grootste diamand mijnen van de wereld bezocht. Erg interessant. We hebben the big hole gezien. Mensen hebben vroeger met de blote hand een gat van 250 meter diep gegraven en de diameter was 1.5 kilometer. Hier zochten ze naar diamanten. Ook hebben we een paar diamanten gezien in het museum. De dag dat we weer verder gingen hebben we eerst nog het cheeta centrum bezocht. We hebben een zwarte luipaard en Serval kittens mogen aaien. De laatste zijn eigenlijk grote wilde katten.

In Cradock hebben we één nacht geslapen. Dit was even een tussenstop anders was de reis te lang van Bloemfonein naar Addo. Het was een beetje een saaie stad, maar we zaten wel in een super mooi tuinhuisje. Het was heel mooi ingericht. Het was of leefden we in een museum. Mem vond het jammer dat we hier maar een nacht verbleven.

De laatste twee nachten waren we in Kirkwood. Vlakbij Addo elephant park. Hier zaten we in de lemon 3 lodge. Het heette zo omdat in dit gebied overal citroenbomen en sinasappelbomen werden gekweekt. Het was een super plekje met een lekker zwembadje waar we lekker hebben gechilled toen we aankwamen de eerste dag. Het was een Nederlandse eigenaar en dat was ook wel eens fijn. De volgende dag zijn we naar Port Elisabeth gereden. Hier hebben we heerlijk op het strand gelegen de laatste souvenirs ingeslagen. De laatste dag zou nog de mooiste dag worden. Om 8 uur ‘s ochtends stonden we op een vliegveldje te wachten op het vliegtuigje dat ons naar Addo elephant park zou brengen. Dit was echt een super ervaring. In het park werden we ergens gedropt en daar liepen 3 olifanten waar wij op zouden gaan rijden. Samen met onze partners op de grote rug van een olifant! Wat was dat vet! We hebben een kleine game drive gedaan op de olifant en nog giraffen, impala’s en Kudu’s gespot. Na het super ritje mochten we die bijzondere en grote dieren voeren. Met je hele hand moest je bijna helemaal in de mond van de olifant gaan om hem te voeren. Dit was echt een top ochtend! Zoiets maak je nooit meer mee. Het was heel bijzonder om op die grote beesten te mogen rijden.

Na deze top ochtend ben ik weer thuis gebracht in het vieze saaie Port Alfred. Het afscheid vond ik niet zo leuk, maar ik voel me nu alweer beter. Nog dikke 4 weken en dan kom ik ook alweer thuis.
We hebben echt een top vakantie gehad met z’n allen! Dit ga ik nooit meer vergeten!

• 08 Januari 2013 - 09:56

Elise:

ooh wauw....ik ben er stil van, wat een prachtig reisverslag.....

• 08 Januari 2013 - 10:50

Miranda:

Hooi lieve Cath!!!
    Wat een super mooi verslag van jullie geweldige vakantie:) Niet voor te stellen als je hier zit en jullie dat allemaal hebben beleefd, geweldig! Nog 4 weken, geniet er nog maar even goed van!
    Tot over een maand, tut Miranda

• 08 Januari 2013 - 12:50

Douwe:

Hey Cath,

Super leuk om dien verslag te lesen! Hest echt talend for ut meitsjen fan san moai verslag.( Prachtig )
    Doede en fam Reitsma binne wer feilig ien NL on koam.
    Oere 4 wieken sju we die wer!!!

Leafs,Douwe

• 08 Januari 2013 - 21:18

Paul En Ingrid:

wat heerlijk om te lezen...mooi hoor!! Tot snel...X

• 09 Januari 2013 - 12:40

Annie Deinum:

Hoi leave cat, juster doede wer yn us earmen sluten.geweldich om him wer thus te hawwen. De hiele midje,jun en no fannemoarn, prate prate en foto.s sjen. Ek dyn prachtige reisferhaal lesen. Wat geweldig super moai, een fekansje om nea wer te ferjitten. En ja de leste dei mei de oaljefanten wie tink ik wol in super erfaring. De foto.s derfan sprekke foar sich. Hjoed bist wer op stage en oer dikke 4 wike bist hjir wer by us. De giraffe en oaljefant stean op de piano dy op te wachtsjen!. In dikke tut ut wikel fan doede,marten,douwe en annie

• 09 Januari 2013 - 17:29

Antje:

He leave dochter. wat hast it wer moai op papier setten. echt opskriuwe wat we der sjoen en mei makke ha kin je net. dat moast fiele, rûke en der by wêze mar troch dyn stikje komt it wer ticht by. Woe sa wol werom. nei dy, de warmte, de blier útstraling fan de minsken dêr, it moaie lân etc. mar it is thús ek goed. ik probearje my net gek meitsje te litten en it tempo en de kalmte fan de Súd Afrikanen oer te nimmen. moat steeds wer oan die gekke ezels tinke midden yn Kirkwood. elk rint en riid der dan om hinne krekt as is der neat oan de hân. Dat wol ik fêst hâlde. dikke skat geniet noch efkes fan dyn wieken dêr. Ik hâld fan dy, us Súd Afrikaanse dochter.

• 10 Januari 2013 - 20:25

(Omme) Louwrents:

Fanke, fanke wat in belefenissen. Neat gjin saai libben, do. Prachtig ferhael!