aangekomen in Zuid-Afrika - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Catrien Reitsma - WaarBenJij.nu aangekomen in Zuid-Afrika - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Catrien Reitsma - WaarBenJij.nu

aangekomen in Zuid-Afrika

Blijf op de hoogte en volg Catrien

04 September 2012 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Daar ben ik dan, samen met Alise Zijlstra en Jeltine Meetsma helemaal in Zuid-Afrika. Ik besef het nog niet helemaal dat ik hier zit. Alles is nieuw en anders en dat is erg wennen. De reis hiernaartoe ging niet vlekkeloos, maar we zijn gelukkig veilig op de Campus aangekomen. Ik zit alleen op een kamer naast Alise en Jeltine in het huis ‘Botmill’. We hebben een tuin dat lijkt op een oerwoud waar zo nu en dan aapjes opduiken. Erg leuk om te zien! Op het moment is het hier niet al te mooi weer. Het is erg koud en moeten ons ‘s avonds en ’s nachts warm houden met twee extra dekens en een zelf gekocht kacheltje. Hopelijk wordt het over twee weken beter weer, want de lente is nu net begonnen.

We hebben al erg aardige mensen ontmoet. De studenten zijn hier allemaal vriendelijk en willen je overal wel mee helpen. De eerste dag (zondag 02-09)zijn we ook meteen op sleeptouw genomen door mensen die ons graag de campus en Port Alfred wilden laten zien. Zondag zijn we naar het strand geweest. Het is echt prachtig en wat een golven. De hele omgeving hier is mooi, maar ook apart. Overal zie je grote villa’s in Port Alfred, terwijl er achter de heuvel de townships al zijn. Dit verschil is zo belachelijk groot.

Dinsdag 4 september zijn we de townships ingegaan met het stendenbusje. Dit hoort bij de introductieweek die we deze week hebben. Het is niet te beschrijven wat je daar allemaal ziet. Ook is het heel vreemd om met een stel blanken in een wit busje door de township te rijden. Het voelt alsof we aapjes aan het kijken zijn, maar al snel werd duidelijk dat we erg gewaardeerd worden daar. Mensen en kinderen die zwaaien en hun duim op steken naar ons, dat voelt wel goed! Er lopen verschillende projecten die Stenden heeft opgericht en waar goede dingen worden gedaan om de kinderen en jongeren zoveel mogelijk op eigen kracht te laten ontwikkelen. Voor de mensen en kinderen in de townships is het weer fijn dat er nieuwe mensen komen die helpen met die projecten. Uit één van deze projecten mogen wij na de introductieweek een keuze maken.

Liefs Catrien

6170

• 04 September 2012 - 19:33

Marijke:

Hii leave!

Wat leuk om dien verhaaltsje te lezen! nog mar een soad plesier, en hopen dat t waar wat better wud mar komt vast goed! Vet man dat de omgeving ek sa mooi is, geniet erfan! Succes mei dien keuze!

Dikke Tuut

• 04 September 2012 - 20:20

Durk En Anny:

hé topper,

wat geweldig, dat je dit hebt aangedurfd! echt heel knap. zoals je mem al op facebook schreef: geniet, geniet en geniet, laat je verrassen, besef, hoe rijk wij zijn. en vooral: wees trots op jezelf, dat je dit hebt bereikt, dat je de mensen daar kunt en wilt helpen.

heel veel plezier, we blijven lezen, dus hopelijk laat je regelmatig iets horen.

liefs,
    durk en anny

• 04 September 2012 - 21:02

Jaap, Petra En Jeanet:

Geweldig Catrien wat een uitdaging, en dan met zo'n blond koppie haar, wij vinden het knap dat je dit durft, hardstikke goed voor je ontwikkeling. Je bent geen plattelandsmeisje dat in Friesland blijft hangen maar echt de wereld gaat ontdekken. Heel veel succes.
    Hier komt Jeanet: haha, succes! Gaat goed komen met jou!
    xx ût Ossenzijl

• 04 September 2012 - 21:44

\(omme) Louwrents:

Respect!
    Mei de groeten fan frou en bern.

• 04 September 2012 - 23:09

Heit:

Hoi leave pop,
    Krekt dyn blog besjoen, wat in moaie wrâld om dy hinne. Foaral dat rûge wetter en grutte weachen.
    Bliid dyn breede laitsjen te sjin op de fotos fan jimme treien der by die donkere minsken.
    Lockich fielst dy ek wat better in dyn "sombere" kaemer. Oer fjouwer moannen komme wy al by dei, we hawwe de tickets fan it fleanmasine al boekt foar fiif minsken. Iris gjit ek mei.
    Ik bin skriklik grutsk op dy en it gjit dy goed.

Dikke tut fan dyn Heit.

• 05 September 2012 - 12:32

Marten:

Hey Cat!

Leuk om wat fan dij te lesen! Seach krekt al de earste foto's op fb foarbijkommen.
    Prachtige foto's, moaie omgeving, grutte contrasten en fia internet 'n lytse wrald.
    Moai dast na 'n lyts domerpke de earste dei, mei reizigjen ensfh., de trie wer oppakst.
    Hopelik hast de introductiewike hast han, dan kinst lekker oan de slach.

En ek nog gefeliciteerd mei 2 jier mei doede. Sil him straks nog wol efkes, ek namens dei oankrupe ;) haha.
    Lekker oan'e slach, oer 4 moanne hast al besite, dus tink d'r mar om, de tiid fleant om wit ik ut erfaring yn it butenlan.

No al wer genoch typt, alfest 'n fijn foarjier tawinkse, groeten oan dyn klasgenoaten, wurkse en geniet d'r fan.

Marten

Ps. Don't forget to laugh, with a smile you discover the world ;-)

• 05 September 2012 - 14:03

Jellebel:

Heeeeeeeey skat!!
    Wat leuk om dit zo te lezen, zal inderdaad wel een groot verschil zijn... die villa's en dan daarachter die townships al. Wel fijn dat de mensen daar het anders zien en dat ze jullie hulp als leuk ervaren en iets goeds! Dat geeft jullie vast een beter gevoel, met die sterke contrasten. Die foto's zagen er super vet uit (op facebook;)). Wat een mooie stranden inderdaad! Is je kamer wel mooi? Heb je een lekker bed? Dat het daar nu zo koud is zeg, .. laat die lente maar snel komen!!
    Ik bin wel super trots op dy hjer, dast dit allegear dwaan gjist! Heeeel folle plesier mei alles en geniet d'r fan!!
    Ast een keer skype kist, list it mar witte... of at it een combi wurre mat mei oaren, dan hear ik it graaaaach!! Bin sa beneid hoest it allegear erfaarst (prachtich frysk;)).

Heeeeele dikke kroep jelll

• 05 September 2012 - 14:58

Jesse:

Hey nichtje,

Leuk om te horen dat je veilig bent aangekomen en je het naar je zin hebt.
    Het is vast een zeker een wereld van verschil :)
    Je hebt een goed hart nicht ik hoop dat je veel mensen kan helpen.

Groetjes,
    Je neef (Jesse)

• 06 September 2012 - 20:34

Judith:

Hoi Catrien,

Wat maak je nu al veel mee. Wat een indrukken. En wat een prachtige natuur. Dat wordt genieten zeg.
    Ben benieuwd wat je gaat doen op je stage adressen. De mensen en kinderen zien er vriendelijk uit, ze zullen je vast wel helpen.
    De medicijnvrouwen vond ik erg interessant. Van hun kun je misschien ook nog wat leren. Spreken zij Engels?

Ben nu al benieuwd naar je volgende verhalen. We volgen je op de voet!

Heel veel succes daar en volop genieten maar.

liefs, Judith (en ook dikke tuten van de overige wouwtjes natuurlijk)

• 08 September 2012 - 13:10

Piet En Tjallie:

Leave Catrien en famkes út Fryslan.

Jim meitsje fêst de wrâld dêr in bytsje better.
    Wurdt it efkes tefolle, dan moat Alise mar efkes foar dy sjonge!

Leafs Piet en Tjallie

• 09 September 2012 - 22:24

Evelynosinga:

He leaf wyfke fan us , wat fijn om even wat van je te horen. Was wel even pittig de eerste dag maar als ik dan ook hoor hoe de vlucht is gegaan , met koffers die kwijt raken dan kan ik alleen maar trots op je zijn. De dagen erna werd het gelukkig wat beter en heb je een beetje je draai gevonden. Hopen dat nu je stage keuze goed gaat bevallen! Mooie foto,s en lieve mensen zo te zien . We volgen je op de voet en willen dat je veel geniet van al het moois wat je om je heen ziet. Lieve Gr. Van 6 keer Osinga

• 11 September 2012 - 08:39

Loes:

Hoi Catrien,

Leuk om te lezen wat je allemaal beleeft. Ik zie het zo voor me. Wat een andere wereld. Geniet van alles! Fijn om te weten dat jullie het geld goed kunnen gebruiken. Hou je nog wel iets over voor een drankje?

Groetjes en liefs, Loes

• 13 September 2012 - 10:53

Schelte Van Der Meij:

Leave Catrien.
    Der is al in reaksje fan ús rjochting S.A. gien nei oanlieding fan de prachtige foto's mar wy fûnen it ek prachtich om dyn ferslach te lêzen en ek de reaksjes. Wat hasto al in fijne famylje en freonen dy't meilibje mei dyn "aventoeren". Leau mar dat wy dy fierder ek folgje sille en yn tinzen by de binne. Beppe hat it alle dagen oer dy. Ik begryp datst net oer "dy swarte jonges" hoechst yn te sitten.
    Tút fan Pake en Beppe.