Introductieweek - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Catrien Reitsma - WaarBenJij.nu Introductieweek - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Catrien Reitsma - WaarBenJij.nu

Introductieweek

Blijf op de hoogte en volg Catrien

09 September 2012 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Daar ben ik weer! Er zit nu een dikke week op en tot nu toe gaat het goed! De introductie week zit erop en nu gaat het echte werk beginnen. In de introductie week hebben we lessen gehad over de cultuur Xhosa. Die cultuur is vooral in de townships en meer bij de stammen in de bush. De Xhosa taal wordt ook wel de ‘klik’ taal genoemd. Veel worden spreek je met verschillende klikjes uit. Het is voor een Nederlander bijna niet mogelijk om die woorden uit te spreken. We zijn druk aan het oefenen geweest, maar het lukt nog niet echt. Ik wil het wel meer leren, want bij de projecten spreken ze ook Xhosa.

Donderdag hebben we tijdens een discussie een keuze uit de projecten gemaakt. Jeltine en ik wilden eerst een combinatie van twee projecten doen (bathurst en Ingubo), maar dit bleek vrijdag tijdens de kennismaking bij die projecten niet mogelijk te zijn. Jeltine en ik gaan nu fulltime bij Ingubo aan de slag. Dit is een project voor de kinderen en jongeren van de dump. Tijdens de introductieweek zijn we ook al eens langs de dump gereden. Ze leven daar dag en nacht en de toestand van die mensen is ernstig. Het is soms moeilijk om de kinderen en jongeren te motiveren bij Ingubo te komen. Ze motiveren namelijk elkaar ook niet. Ze vinden het wel best daar, familie en vrienden wonen er allemaal, dus waarom zou je weg gaan.
Er zitten nu 23 kinderen en jongeren bij Ingubo. Ze krijgen twee keer per dag eten en dat is wat de manager van Ingubo ook het belangrijkste vindt. Veel kinderen krijgen thuis niks en er wordt geen eens naar ze om gekeken. ’s Morgens zijn de meeste kinderen en jongeren naar school. Dit heeft Ingubo al bereikt om kinderen van de dump op school te krijgen. In de ochtend is het onze taak om zo nu en dan Engelse en reken les te geven aan jongeren die niet naar school gaan. Op dinsdag ochtend zijn er vaak huisbezoeken, schoolbezoeken en ziekenhuisbezoeken waar wij mee megaan. ’s Middags komt Alise erbij en zijn we met z’n drieën. Alise gaat ’ s morgens naar een school voor verstandelijk beperkte kinderen. Ook erg interessant en het was erg leuk om er een keer te kijken. Alle kinderen hebben super mooi voor ons gezongen. Dat was wel even een kippenvel momentje.
’s Middags worden er activiteiten gedaan, zoals voetballen( met twee vrijwillige jongens van onze school hier). Die organiseren voetbaltoernooien voor ze. Ook kunnen ze bij ingubo goed zingen en hebben ze ’s middags wel eens muziek en dans. Verder kunnen er creatieve activiteiten worden gedaan enzovoort. Wij zullen straks met z’n drieën het dagschema meer in moeten vullen met activiteiten. Wat verder de bedoeling is moeten we nog zien volgende week. We krijgen in ieder geval genoeg ruimte om creatief te zijn en zelf activiteiten te ontwikkelen.

Verder vertelde de manager wat ze allemaal nog konden gebruiken daar. Dit is een goed project waar we straks ons ingezamelde geld aan uit kunnen besteden. Iedereen nog bedankt voor het storten! Super!! Daar kunnen we echt wat mee. Wel moeten we rustig aan doen en we mogen niks overleggen met de projecten zelf. Dit moet allemaal via de mensen hier op stenden gaan.

Vrijdag avond zijn we voor het eerst op stap geweest. Er was kampvuur in de tuin van Stenden en er werden drankjes genuttigd bij de stendenbar (drank is hier niet normaal goedkoop, 80 cent voor cola malibu, 50 cent voor een biertje). Iedereen is hier gek op alcohol. Het is zuipen en feesten voor sommigen hier op de campus. Maar iedereen is erg aardig en open. Je kan met iedereen praten, want iedereen is geïnteresseerd en wil je leren kennen. Dat is erg leuk aan de mensen hier. Na het feestje op stenden, zijn we op stap gegaan naar the lounge. Dit is een discotheek in Port Alfred. Met zo’n twintig mensen in een klein busje zijn we er naar toe gereden. Gelukkig begint het stappen hier vroeg, zodat je ook op tijd weer thuis bent.

Na volgende week schrijf ik weer een verhaal over hoe het bij het project Ingubo is gegaan. Ik vind het erg spannend, maar ik heb nu wel zin om te beginnen.

• 10 September 2012 - 09:38

Jellebel:

Heeeey skat,
    Wat leuk om weer iets van je te lezen, die projecten klinken echt interessant!
    Lijkt me echt een kippenvel moment als al die kinderen voor je gaan zingen,
    het is ook niet best eigenlijk... die kindjes krijgen daar maar twee keer per dag te eten..
    dat vind ik al weinig!! Jullie doen echt iets goeds daar, bin trots op dy!!
    Ik ben heel benieuwd hoe je het gaat vinden, het project! Lit mar snel witte wast d'r fan foest!
    Haha malibu cola voor maar 80 cent,... kun je terugweg niet een hele voorraad meenemen??
    Je vermaakt je goed zo te horen, ben ik blij om!!
    Have fun!!
    Dikke tút jel

• 10 September 2012 - 22:01

Antje Reitsma:

Famke famke wat in moai ferslach. Prachtich om te lêzen. It jouwt san goed beeld. Stadigjes oan komt it allegear wat op gong. Sa sil dat ek wol by de stage gean. Earst ûnwennich en dan krij jim steeds meer de smaak te pakken. Tink wol in bytsje om al die alcohol!!! dalik kin jim net mear sûnder san colaatsje malibu. We geniete fan al dyn ferhalen en folgje dy op de foet. Gean lekker dyn gong en ast tinkst , ik kin wol wer wat heite en memme oandacht ha dan list it mar witte. Dikke tút, tot gau

• 12 September 2012 - 17:10

Piet & Nynke Van Der Werf:

Hoi Catrien,
    Wat een spannende ferhalen der út Sud Afrika wei. It is wol dudlik
    das't der aansens as een wiis en folwuchsen frou wer wei komst.
    Moast mar goed op'e bernstjes passe der en mar net te folle yn'e tun
    fan Stenden omhingje ( geintsje hjer).

Dikke tût fan omke muoike fanút Tsjechië