440 km Port Elisabeth - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Catrien Reitsma - WaarBenJij.nu 440 km Port Elisabeth - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Catrien Reitsma - WaarBenJij.nu

440 km Port Elisabeth

Blijf op de hoogte en volg Catrien

15 Oktober 2012 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Deze keer zal mijn verhaal gaan over het geweldige weekend dat we achter de rug hebben. Op stage heb ik verder niet veel speciaals beleefd en gedaan, door de vieze regen, dus kan ik uitgebreid verslag doen over het weekend.

Voor dit weekend hadden Alise, Jeltine, Sietze, Janet en ik een auto gehuurd. Ons plan was om zondag naar het leeuwenpark ‘seaview’ in Port Elisabeth te gaan. Vrijdag hebben we de auto opgehaald en zijn we naar het strand gereden aan de overkant van de rivier in Port Alfred. Dit strand is rustiger en mooier dan het strand aan onze kant van de rivier. Hier hebben we met onze blote ogen walvissen gespot. Heel ver weg konden we ze zien ploffen op het water en de staart zien boven komen. Met mijn telelens heb ik nog wat foto’s kunnen maken. Foto’s komen op facebook. Na deze verassing zijn we vervolgens op school gaan eten. ’s Avonds hebben we de foto’s bekeken van onze buurmannen die net terug kwamen van hun vakantie naar het Krugerpark. Erg leuk en interessant om de verhalen te horen en de foto’s te bekijken , want die kant ga ik ook op met mijn ouders, doede, schelte en iris.

De volgende dag zijn we ongeveer 9 uur vertrokken naar Port Elisabeth. Zonder enige voorbereiding zijn we die kant opgereden. Het is ongeveer 2 uren rijden. Ons plan was om een nachtje in een backpackers logde te blijven slapen en de volgende dag naar het leeuwenpark te gaan. Aangekomen in PE was even wennen, om te gaan met het verkeer. Gauw hadden we het kaart lezen onder de knie en kwamen we bij een winkelcentrum. Dit was niks, dus hebben we ergens gevraagd waar we konden overnachten, zodat we dat vast konden regelen. Ons werd door een paar vrouwtjes een bed and breakfast aanbevolen dicht in de buurt. Prima. We reden door de meest luxe buurten en kregen te horen dat de eerste bed and breakfast accommodaties al vol waren. Bij het tweede ding konden we door de luxe hekken naar binnen rijden. Dit beviel ons wel. Een jong ventje kwam ons tegemoet lopen en vertelde dat ze vol zaten, maar dat het ook zonde van het geld was om hier een nacht te blijven slapen. Hij heeft ons vervolgens geholpen met een backpackers lodge te vinden in het centrum van PE en vlak bij de zee. Ook heeft hij ons een pinguin opvang plaats aanbevolen om te bezoeken die zondag. We hebben kaarten meegekregen en zo zijn we de backpackers lodge gaan zoeken. Het ging ons goed af en we hadden het zo gevonden. Het was een sfeervolle lodge met een keuken, eetkamer en woonkamer. Boven kregen we een 6 persoonskamer, waar we met zijn 5en konden slapen. Na het verkennen van de lodge zijn we de boel gaan verkennen. We kwamen erachter dat we niet in de meest veilige buurt zaten. We zijn de winkelstraat ingegaan, waar een paar mooie gebouwen stonden. Volgens ons was dit niet de enige winkelstraat in PE, want weer waren we de enige blanke mensen hier. Achter onze lodge stond een vuurtoren en een piramide. Verder waren er kunstachtige dingen gemaakt van mozaïek en van Nelson Mandela. Erg mooi! We hadden steeds mooi uitzicht over de zee. Later zijn we nog even in de auto gestapt en kwamen we bij een super mooie marktje met veel houten beelden en veel eigengemaakte souvenirs door mensen uit de townships. Hier heb ik schilderijtjes gekocht waarop de townships staan afgebeeld met verf en blik. ’s Avonds zijn we uiteten geweest in een pub. We waren van plan om nog te gaan stappen, maar eenmaal bij de lodge terug om andere kleren aan te trekken hebben we ons zelf zo opgeruid dat we ons niet meer veilig voelden. Voor onze eigen veiligheid, zijn we maar niet meer op pad gegaan. We hebben voor het eerst sinds 6 weken weer tv kunnen kijken en zijn toen gaan slapen.

De volgende morgen werd ik wakker en stonden de andere 4 al te stuiteren buiten hun bed. Ze hadden de hele nacht niet geslapen op de harde matrassen. Ik heb heerlijk geslapen en nergens last van gehad. 8 uur ’s morgens stonden we al klaar om wat van de dag te gaan maken. We zijn om half 9 naar de SPAR gereden en hebben ontbijt en lunch gehaald. Ik ben vervolgens naar het leeuwenpark gereden. Bij de ingang kregen we te horen dat we eerst langs een onverhard pad moesten naar de leeuwen en andere dieren. Het was een hobbelige, stuiterende, soms erg stijle en slippende reis. Maar dit was totaal niet erg, want wat we zagen maakte alles goed. We zijn 1 meter vanaf 3 giraffen gereden, waterbuffels, gnoes, enz. Langs het pad kwamen we allemaal dieren tegen die daar los rond liepen. Het was al een echte safari in ons eigen autootje. Aangekomen bij de leeuwen hebben we eerst ontbeten, daarna hebben we genoten te kijken naar die grote beesten. Het is wel verkeerd natuurlijk dat ze achter hekken zitten, dat klopt niet, maar het was toch wel erg mooi om die beesten van zo dichtbij te kunnen zien. Een stukje verderop van de leeuwen waren ook andere dieren zoals, luipaarden, zwarte luipaard, stokstaartjes, pumba, tijgers, krokodil en nog andere katachtigen. Voor een paar euro’s mochten we bij de jonge leeuwen naar binnen om ze te kunnen aaien. Dit wouden we ook zo graag. Deze leeuwen waren nu 1 jaar oud en al aardig groot. We stonden te springen om naar binnen te gaan en die prachtige dieren te mogen aaien. Het was echt geweldig.

Ons tweede activiteit die dag was een bezoek brengen aan de pinguïn opvang dat de jongen van het dure bed and breakfast hotel aanbevolen had. In Zuid-Afrika heb je één soort pinguïn die ook vooral bij kaapstad te zien zijn. In deze opvang worden de gewonde en kwetsbare pinguïns opgevangen. Het was er klein, maar we kregen een rondleiding met verhaal over hoe ze hier te werk gingen wat erg leuk was. Het zijn leuke beesten om te zien. Na dit uitje zijn we weer uit eten geweest en zijn we daarna ‘rustig’ aan weer naar Port Alfred gereden. Onderweg begon het te regenen, mensen in de andere auto’s houden allemaal hun groot licht aan, mensen die terug naar de townships lopen langs de snelweg rijd je bijna van de sokken en we reden langs een groot ongeluk. Na 440 km te hebben gereden dit weekend hebben we de auto volgetankt, zodat we hem weer goed af kunnen leveren. We hebben veel meegemaakt dit weekend, en het viel ons mee dat alles nog zo goed ging.

• 15 Oktober 2012 - 13:10

Suzanne:

Hallo Catrien!!
    Wat leuk om je belevenissen zo op de voet te kunnen volgen met jou reisblog! Van mijn reis weet ik nog goed dat ik het altijd leuk vond om de reacties van het thuisfront terug te lezen. Hierbij één van mij :D Wat stoer van jullie om een auto te huren en zo'n flink eind er op uit gaan. Je hebt inmiddels ook het cultuurverschil in het verkeer kunnen ervaren, zoals het groot licht dat ze niet uitdoen als je ze passeert, dat heb ik in Zuid-Amerika ook meegemaakt. Raar eigenlijk om dat verschil te ervaren dat het voor ons een sociale gewoonte is om het uit te doen.
    Afgelopen zaterdag was onze vader jarig (groot feest, want Jaap werd 50) en vond het heel leuk om je ouders weer te spreken. Hoorde dat ze je komen opzoeken in december! Wauw. Denk dat die maand heel bijzonder voor jou en je familie zal worden!
    Succes met je werk daar en blijf genieten van elk moment.
    Groetjes uit herfstachtig Groningen,
    Liefs Suzanne
    ps. ben heel benieuwd naar je nieuwe fotografische kunsten van de walvissen die je hebt gespot!

• 15 Oktober 2012 - 13:59

Jel:

Heey meid,
    Super om weer een bericht van je te lezen!
    wat een belevenissen zeg, dit doet me aan het 'echte' Afrika denken, zoals ik hoor uit verhalen.
    Mooie foto's had je ook van die walvissen, heb ze al even gespot op facebook.
    Ben ook benieuwd naar die andere foto's van alle dieren e.d.
    Fijn dast sa geniest!

haha en elkoar net sa bang prate hea!!
    Ik ga trouwens woensdag op vakantie, dus denk dat we daarna maar weer even een keer contact
    moeten hebben, leuk leuk!

Dikke tút jel

• 15 Oktober 2012 - 19:07

Marijke:

Hee leave!

Wat super om weer je leuke verhaal te lezen.
    Wat maak je toch veel mee, het zal wel een mooi gezicht zijn geweest al die dieren !
    En wat een super foto's van de walvissen, wel fijn dat je zon mooie camera hebt.
    Gelukkig heb jij wel lekker geslapen, niet zon moeilijke slaper dus haha!
    Heel wat km's gemaakt lees ik wel wat een ervaring weer, leuk leuk ik krijg er ook helemaal zin in!
    Succes weer met je stage meid, maak er wat leuks van, dat komt vast goed met jou.
    Haha weer even tv gekeken, had je t gemist ?:P
    Kunne binnekort wel s even skype ast tiid hest!

We contacte!

Dikke tuuut , Marijke

• 17 Oktober 2012 - 22:10

Paul En Ingrid:

Hè Catrien,

Wat weer ontzettend leuk om je verhaal te lezen op waar ben jij....fijn om te lezen dat je geniet en dat je naast je stage ontzettende leuke activiteiten doet!
    Ontzettende mooie foto's heb je op Facebook staan, wat is het dan mooi dat je zo'n goede camera hebt..
    Geniet weer verder van al het moois..

Lieve groet us

• 18 Oktober 2012 - 12:20

Ilse:

Hé Catrien!

Wat super leuk om te lezen dat jullie het zo naar je zin hebben :) Wel jammer van die regen, hopelijk wordt het snel weer beter, want Botmill is ook niet zo heel erg bestand tegen regen had ik het idee haha.
    En dat leeuwenpark is leuk he, tof dat jullie daar ook zijn geweest. Wat een grote leeuwen mochten jullie aaien!
    Ik word weer zooo jaloers van al de mooie foto's!
    Genietse!

Liefs, Ilse