Honden weer! - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Catrien Reitsma - WaarBenJij.nu Honden weer! - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Catrien Reitsma - WaarBenJij.nu

Honden weer!

Blijf op de hoogte en volg Catrien

09 Oktober 2012 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Ja ook hier is het rotweer. We zitten vandaag al de hele dag binnen in de kantine! Het heeft gister en vandaag alleen maar geregend. Kamers en badkamers worden weer met plasjes water bedekt. We konden niet naar Ingubo vandaag, want het was daar een modderbad. De hele township is een bende zeggen ze. We kunnen nu mooi ons eigen ding even doen en goed bezig voor school.

Er is ook weer een week voorbij en deze ging weer erg snel. Stage begint steeds leuker te worden door de dingen die we zelf ondernemen. We hebben snoep happen gedaan met de kinderen (een enorm succes), we hebben een leuke knutsel activiteit gedaan en we hebben onze eerste life skill class gegeven. Het enige waar we tegen aan liepen was de taal. Toen we het in het Engels uitlegden begreep niemand het. Met de life skill class hadden we het geluk dat er een vrijwilliger aanwezig was die Xhosa sprak. Hij heeft ons vertaald en de activiteit was een groot succes. We hebben een activiteit met emoties gedaan, zodat de kinderen leren deze emoties te herkennen.

Zaterdag zijn we wezen toeren met vijf meiden naar Bathurst en Grahamstown in een gehuurde auto. Voor de eerste keer moest ik links rijden. Dit was wel even wennen, maar had het snel onder de knie. In Bathurst zijn allemaal kleine kunstwinkeltjes en winkeltjes met zelfgemaakte spullen die gemaakt zijn door mensen uit de townships. Het was super leuk daar te kijken. Grahamstown is een stad met heel veel mooie kerken. We zijn eerst een deel van de stad in gegaan waar we werden aangekeken als enige blanken. Als vijf toeristen liepen we door de winkelstraten met onze camera’s. In dit gedeelte voelden we ons niet zo veilig, dus zijn we de hoofdstraat in gegaan. Hier hebben we lekker geshopt en geluncht. Het was de bedoeling om meer te toeren en meer van de omgeving te zien. Maar het was die dag geen mooi weer en erg mistig. Dat was wel jammer.

Maandag zijn we uit eten geweest naar de pizzeria. De niet opgegeten punten krijgen we altijd in een doggiebag(take away) mee. Buiten het restaurant staan altijd een paar mannetjes uit de townships in gele vesten die staan te wachten totdat ze eten krijgen van mensen die naar buiten komen. Het is erg aandoenlijk dat te zien. We hebben onze doggiebags gegeven en ze bleven ons maar bedanken. God bless you, God bless you!

• 09 Oktober 2012 - 14:13

Jellebel:

Heeeey lieve catrien,
    Wat een hondenweer... niks aan zeg! Denk je dat je nederland uit bent... en dus ook het hondenweer hebt verlaten, valt weer tegen! Hier is het in tegenstelling tot jullie best mooi weer, wel koud.
    Wat lekker dat jullie even een dagje vrij waren, lekker even alles op een rijtje voor school.
    Jammer dat het in die ene straat niet veilig was voor jullie, verstandig om dan de hoofdstraat in te gaan.
    Leuk om weer'n verhaal van je te lezen, hihi en godd heeft je geblesst... ook zonder dat stukje pizza ;p
    Veel plezier, ik hoop dat het daar snel mooier weer wordt.
    Dikke tút

• 10 Oktober 2012 - 18:31

Mem:

Heeeee skat
    Prachtich om te lêzen want dit hie ik noch net heart.
    Sit no efter facebook mar do bist noch net online, ben wat te betiid.
    Dus de boel wer blank, foelt by dy wer in bytsje mei of kaamt no ek de keamer yn?
    Stoer hjer om sa mei jim 5en der op út te gean en mar goed dat jim op save spylje.
    Je moat ek net te naief wêze. Mar dat der nei jim sjoen wurdt snap ik wol.
    Wien de frouwen der ek wer sa negatief as foel it wat mei?
    We prate gau wer en dan krij ik de antwurden wol.
    Super dast sa geniest fan de activiteiten mei de bern en dat it steeds better slagget om dingen te betinken dy't by hun passe. It fertrouwen yn jim moat ek groeie tink. se merke no dat jim der steeds wer binne en kommen bliuwe. dikke tút we prate gau wer by