Niet normaal!!! - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Catrien Reitsma - WaarBenJij.nu Niet normaal!!! - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Catrien Reitsma - WaarBenJij.nu

Niet normaal!!!

Blijf op de hoogte en volg Catrien

22 Oktober 2012 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Deze week hebben we zeer weinig gedaan, maar er is heel veel gebeurd. We zijn twee en een halve dag niet naar stage gegaan, door de regen die maar bleef vallen. Dit weekend is het zo erg geweest dat er complete stukken asfalt wegen zijn afgebroken en zijn weggezakt. De brug naar Port Elisabeth is afgebroken, dus er kan geen verkeer meer langs naar Port Alfred. De huizen beneden de heuvel zijn tot de nok toe volgestroomd met water. Mensen in die huizen moesten gered worden door duikers, anders werden ze meegenomen door de stroming van het water. Overal, langs alle wegen stroomde water langs. Er waren rivieren ontstaan door de harde stroming en het vele water. Wij hebben nog geluk gehad dat alleen onze badkamer weer blank lag en niet ons hele kamer. Zondag was het op zich een mooie dag. We zijn even naar beneden gelopen en hebben de schade gezien. Het is echt verschrikkelijk. Ook nu het niet regent blijft er nog steeds water stromen als een rivier over de weg en langs huizen. Complete stukken tuin en wegen staan helemaal onder water omdat het nergens heen kan. Zondag middag heeft het ook voor 10 minuten pingpong ballen gehageld. We dachten dat ons dak ging in storten, zoveel kabaal maakte dat. Een paar minuten na de tijd, was de lucht weer strak blauw. Ik heb nog nooit zo vreemd weer meegemaakt als wat ik hier meemaak. In de township is het ook geen pretje. We zijn vanmorgen naar stage geweest. We gingen zonder iets te weten Ingubo binnen. In het gebouw zaten allemaal mensen op matrassen die niet meer in hun huizen konden leven door het vele water dat door hun huizen stroomt. Ze krijgen nu onderdak bij Ingubo en ze kunnen hier eten koken. Zo lang kunnen wij niks. We kunnen ze niet helpen met bijvoorbeeld hun huizen, omdat het nog steeds regent. We hebben vandaag gehoord dat het waarschijnlijk nog 7 dagen gaat regenen. We zullen zolang moeten wachten totdat het weer beter wordt en de mensen weg zijn uit Ingubo, voordat we weer naar stage kunnen.
We hebben nu voor een week geen water, omdat er te veel druk staat op de waterleidingen. We moeten deze week dus maar flink improviseren hoe we gaan douchen en de wc gaan doorspoelen. We hebben al dagen geen internet op Stenden. Alleen nu in een ‘studenten accommodatie’ waar we even mochten zitten is een beetje internet. Ik wou even snel dit verhaal posten. Dan weet iedereen wat hier allemaal gebeurt. Het is echt triest en zo erg allemaal. Er mag echt wel gesproken worden van een natuurramp hier in Port Alfred.

• 27 Oktober 2012 - 22:24

Saskia De Jong:

Hey grutte skot!

Jeetje, wat een verhaal zeg! Dit had je je vast niet voor kunnen stellen een paar weekjes terug....Ook wel weer bijzonder dat je dit meemaakt daar, hier zul je je leven lang nog over praten!
    Neemt de regenval al iets af inmiddels? Ik hoorde van je moeder dat je elke nacht om 2 uur opstaat om je badkamer te dweilen! Geweldig.....hast ek noch wat fan dyn mem meikrigen!
    Heb net genoten van je foto's op facebook. Kinderen lijken erg enthousiast mee te doen met jullie georganiseerde activiteiten!Ook jij straalt op de foto's...goed teken!

Nou pop, in soad succes der. Hoop dat it waar gau opknapt en jim wer dwaan kinne wer at jimme foar bin kommen. Wy tinke oan dy!

leafs en dikke tut,

Douwe, Saskia en Dana