Een stage week anders dan andere weken - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Catrien Reitsma - WaarBenJij.nu Een stage week anders dan andere weken - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Catrien Reitsma - WaarBenJij.nu

Een stage week anders dan andere weken

Blijf op de hoogte en volg Catrien

28 Oktober 2012 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Hallo lieve mensen! Hier weer even een verhaaltje van de afgelopen week. Deze week zijn we toch naar Ingubo gegaan. Nog steeds zit het gebouw vol mensen die onderdak nodig hebben. Het is gelukkig gestopt met regenen. Soms hebben we nog een kleine bui gehad, maar het wordt beter lijkt het. We weten niet hoelang de mensen bij Ingubo zullen blijven. Het is een kwestie van wachten op geld, zodat huizen weer opgebouwd kunnen worden. Dit geld krijgt de Eastern cape pas als de provincie voor rampgebied is verklaard. Het is dus afwachten.
Samen met nog wel 6 studenten zijn we elke middag naar Ingubo gegaan. Andere studenten wouden ook graag meehelpen en de kinderen vermaken. Soms gingen we wel met z’n tienen naar Ingubo. Er was altijd één social worker, een vrijwilliger, aanwezig die de mensen ‘zorg’ kon bieden de hele dag. De eerste middag dat we bij Ingubo kwamen was een chaos. De social worker stond met de handen in het haar, omdat ze alle kleren die waren gedoneerd moest gaan verdelen aan de mensen. Ze stond er helemaal alleen voor. Wij konden haar gelukkig te hulp schieten, door de boel een beetje te structureren. We hebben de kleren verdeeld in hoopjes van kinderkleding, vrouwen kleding en mannen kleding. Daarna hebben we per kledingstuk gekeken wie dit kon hebben. De vrouwen stonden op een gegeven moment zo dicht bij me dat ik wel om kon vallen. Het was uiteindelijk niet echt een goede aanpak geweest, want vrouwen begonnen agressief en egoïstisch te worden. Sommigen liepen met een arm met 7 kledingstukken en sommigen hadden niks. Dit kwam ook omdat sommigen ook nog kieskeurig waren. Maar het ging niet helemaal eerlijk. Wij hadden ook niet door dat er zelfs mensen binnen kwamen van buitenaf. Die niet onderdak kregen bij Ingubo. Ze kwamen langs, grepen kleren en gingen er weer van door. Het was wel een hele ervaring deze middag. Zoiets maak je niet snel mee. De andere middagen hebben we veel gespeeld met al de kinderen. Touwtje springen, elastieken, sportspelletjes enzovoort. Vooral de kleine kinderen vragen heel veel individuele aandacht. Ze grijpen je vast wanneer ze kunnen en laten je niet meer los. Aandacht krijgen ze thuis niet, dus grijpen ze nu hun kans. Ze weten dat wij ze wel aandacht zullen geven, met ze knuffelen en spelen. Volgende week zullen we zien wat er gaat gebeuren.

We hebben eindelijk weer water na een dikke week. Het was een week waar we vol gebruik maakten van regenwater. De situatie was ook nog kiele kiele, want de regenwater tanken waren bijna leeg. En dan hadden we helemaal geen water meer gehad. We hebben met kopjes water gedoucht en water opgewarmd met de waterkoker. De wc doorspoelen met 5 liter water flessen. Op deze manier ben ik er wel achter gekomen hoeveel water je verspilt tijdens doorspoelen en douchen.

Dit weekend hebben we eigenlijk niks gedaan. Zaterdag zijn we alleen naar een evenement geweest in Bathurst. Hier zou van alles gebeuren, maar het viel enorm tegen. We zijn maar weer de kunst en souvenir winkeltjes in gedoken. Altijd leuk!

• 28 Oktober 2012 - 19:16

Jel:

Heeeey leave!
    Jeetje wat maak je wat mee... Dit zou je
    In Nederland niet zo snel tegenkomen.
    Had je je vast niet kunnen voorstellen...
    Wat erg dat een mens zo egoïstisch kan worden,
    Als er schaarste is... Ik vind dat jullie het juist
    Goed hadden bedacht, iets anders was vast ook zo
    Gelopen. Gelukkig dat er nu in ieder geval geen
    Regen meer is, heftig hoor als ik je verhalen lees!
    Ik hoop dat het 'normale' leven daar snel weer op gang
    Wordt geholpen, vind het knap dag je er zo goed en rustig
    Mee omgaat!
    Jammer dat het evenement tegen viel.. Oare x better!
    Succes pop!!
    Dikke tut

• 28 Oktober 2012 - 19:36

Elise Jager:

Hey Catrien,
    Je beschrijft je avonturen zo duidelijk en helder; het is net of ik er bij sta! Prachtig die "hysterie"om de kleding, wat voor ons zo "gewoon"is, is daar iets om voor te vechten.
    En vandaag lekker douchen, wat kun je dat dan missen hè? Hoe kan het dat de regenwater tanks leeg waren, er was toch genoeg gevallen?
    En die social worker, is dat ook iemand vanuit het buitenland?
    Ik spreek af en toe je ouders even en hoor dan weer de verhalen (zo trots!) zo blijf ik mooi op de hoogte en via FB natuurlijk.
    Hier in Balk is het 's nachts al koud aan t worden, vannacht is de wintertijd in gegaan, dus vroeg donker en kaarsjes aan!
    Hey meissie, hou je haaks en ga lekker zo door met genieten!
    veel liefs,
    elise

• 28 Oktober 2012 - 19:53

Paul En Ingrid:

Hè Catrien,
    Wat een ontzettende heftige gebeurtenis maak je momenteel mee...je beschrijft het erg goed en ik vind het dan ook fijn om weer even iets van je te lezen.
    Fijn dat je momenten je nuttig kan maken te helpen waar het maar kan.
    Je beseft je idd even heel goed hoe belangrijk water is, je gebruikt het zoveel maar vaak o onbewust..
    Zet hem op met alles!!
    Liefs us

• 29 Oktober 2012 - 09:03

Marijke:

Hee leave!

Zoo wat heb je weer wat meegemaakt. Inderdaad wel leerzaam om te zien hoe dat gaat, raar he dat ze dan gewoon om kleding vechten. Dan te bedenken dat je het zelf altijd makkelijk kunt kopen.Goed dat jullie erheen zijn gegaan om te helpen, dat stellen ze vast op prijs.
    Jeetje en wat wennen he als je op deze manier met water om moet gaan, inderdaad, dat laat wel weten hoeveel wij hier verspillen niet best. Wij hadden het op Curacao ook wel, toen was het water eraf, en je drinkt zoveel, inderdaad toen kwam je er ook wel achter hoe makkelijk je er anders mee omgaat. Wel blij dat je nu weer water hebt!

Gelukkig dat er nu geen regen meer is, wat dat wel niet kan doen, onvoorstelbaar. Knap hjer skat dast t sa goed dost alleger en hoest ermei omgiest! Toppertjee!

Je kunt in iedergeval goed je creatieve ideeën inbrengen, want do bist ek sa lekker creatief!

Good luck! Tink oan dy!

Ik ben ook alweer druk aant researchen wat wij allemaal zullen gaan bekijken, waarschijnlijk eerst naar Johannesburg voordat we bezig gaan met het onderzoek in Kaapstad.

Dikke tuuuut!

• 03 November 2012 - 18:57

Piet &nynke Van Der Werf:

Hé Catrien,

Wat een ferhaal ju; dit binne beelden dy't wy hjir op'e televyzje sjogge,
    mar do stietst derslels midden tuskenyn. Hiel bysûnder.
    Wer't wy ús yn Nederlân drok oer meitsje op't stuit is het nije regearingsakkoord,
    en it strieminne waar fansels... Lekker belangryk no?
    Jim koene best wat reinwetter fan ús krije foar jim tanks mar ja sa wurket it jammer
    genôch net.

Hjir giet fjirder alles goed.Wy meitsje ús geastlik klear foar it winterseizoen en
    yn ús frije dagen kuierje we een soad en dogge leuke dingen.

Wy winskje dy noch een striidbare en goeie tiid ta.

Groetnis omke Piet & tante Nynke.

• 04 November 2012 - 13:45

Judith:

Ha Catrien,

Ik ging er weer even lekker voor zitten om jouw laatste verhaal te lezen. Je kunt je verhalen zo bundelen in je eigen reisverhalen boek. Het leest zo makkelijk en beeldend. Een verborgen (?) talent is echt tevoorschijn gekomen. En dan die mooie foto's erbij, helemaal goed.
    Je vertelt de vreselijkste verhalen op zo'n manier dat het wel erg over komt maar vooral realistisch en daardoor beter te plaatsen. Je merkt al echt verschil hoe je met de dingen omgaat in vergelijking met de eerste verhalen. Je kunt waarschijnlijk steeds beter inschatten hoe je de beste hulp kunt bieden.
    En wat zijn die kleine kinderen toch een dropjes, wat een schatjes. En zo aanhankelijk. Dat maakt veel van de ellende goed, lijkt me.
    Succes de komende tijd met het herstellen van de schade. We kijken weer uit naar je volgende verhaal.
    Groetjes van hier en tot het volgende bericht.
    groetjes, Judith