OLIFANTEN - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Catrien Reitsma - WaarBenJij.nu OLIFANTEN - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Catrien Reitsma - WaarBenJij.nu

OLIFANTEN

Blijf op de hoogte en volg Catrien

27 November 2012 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Deze week ging weer als een speer voorbij.
Dinsdag ochtend zijn we samen met de manager van Ingubo twee kinderen gaan aanmelden op een school in de township. Een jongen van 8 jaar oud en een meisje van 14 jaar oud. De jongen van 8 jaar hebben we aangemeld voor groep 3 (grade 1) en het meisje hebben we aangemeld voor groep 4 (grade 2) Het meisje is 14 jaar en moet beginnen in groep 4, omdat ze steeds weer van school af ging in het verleden. Het is bijna niet voor te stellen dat dit mogelijk is, maar het kan toch. We hopen dat ze in Januari een frisse start krijgt en naar school blijft gaan.
Woensdag middag zouden we naar het strand met de kinderen. Helaas lukte dit niet met transport, maar gelukkig was het ook vies weer en hoefden de kinderen niet erg te balen. Volgende week weer proberen.
Donderdag middag hebben we weer een leuke life skill les gedaan. We hebben groene spelen gespeeld met de kinderen. Deze spelletjes gaan niet om het winnen, maar om de succeservaring die de kinderen met z’n allen zullen hebben. Ze moeten samenwerken om tot oplossingen te komen bij deze spelen. We deden een spel dat we in de knoop moesten gaan met elkaar door elkaars handen kris kras vast te pakken en dan door te communiceren en te proberen weer los te komen. Het was gelukt en dat was wel een succes. Ook deden we een spel dat we zoveel mogelijk kinderen op zo weinig mogelijk stoelen moesten krijgen. Ze hebben het gered om met ong. 15 kinderen op 3 stoelen te gaan staan. Erg leuk en de kinderen vonden het ook fantastisch.

We hebben deze week ook samen met de manager verf voor de vloer en verf voor de muren gekocht van ons ingezamelde geld. Nadat Ingubo werd gebruikt als opvang is het super smerig en in de vloer zaten overal gaten. De grond is opgevuld en opnieuw geverfd en ook de muren hebben een nieuw likje verf gekregen. Ingubo ziet er weer piek fijn uit. Erg fijn dat we dit van het ingezamelde geld konden betalen en dat er meteen wat aan gedaan is. We willen nog een tapijt kopen, zodat de kinderen niet alleen op de koude harde vloer hoeven te spelen.
We willen voor kerst iets gaan organiseren voor de kinderen op een middag of een avond. We hebben al een tas vol spelletjes gekocht voor Ingubo zelf, om daar te laten en die de kinderen dan kunnen gaan uitpakken. We willen nog een kerstboom kopen die we op kunnen zetten. Ook willen we voor ieder kind een setje kleren kopen, zodat ze ook individueel wat krijgen waar ze echt wat aan hebben. Elke dag komen ze weer in te kleine kleren aan zetten vol met gaten. Het leek ons een mooi gebaar dit met kerst allemaal te geven. Een deel cadeaus voor Ingubo zelf, waar de kinderen mee kunnen spelen en een pakketje met kleren voor ieder kind zelf.

En dan…Dit weekend! Zaterdag hebben we een geweldige dag gehad! We zijn met een groep van 13 mensen en Mike the driver naar het Addo elephant national park geweest. Dit is een enorm park vlak bij Port Elisabeth waar je de big five kunt spotten. 6 uur in de ochtend zijn we vertrokken en 8 uur kwamen we aan in het park. Al vrij snel zagen we twee leeuwen naast een paar struiken liggen. Dit hadden we niet verwacht, want we hadden gehoord dat leeuwen niet zo snel gespot worden in Addo. Dit was dus mazzel en super vet. Ze lagen wel voor pampus, maar dat was maar goed ook, want Mike the driver was een beetje bang. Daarna heeft het een hele tijd geduurd voordat we de eerste olifanten zagen. We hadden bijna de hoop opgegeven totdat ik in de verte twee grijze ruggen zag. Ik durfde bijna niet te gillen, want ik wou geen valse hoop geven. Maar ja hoor daar waren ze dan eindelijk. Toen we naar links keken gingen we helemaal uit ons dak, want er kwamen een stuk of 80 olifanten van de berg rennen. Het was net als in een film of als een in een documentaire op national geographic. Van 20 meter afstand hebben we een half uur lang naar de kudde olifanten gekeken. De deur van de bus mocht eerst niet open van Mike omdat hij het eng vond, maar uiteindelijk mocht het en konden we het prachtig zien. Wat een mooie beesten. Ze waren allemaal aan het drinken en aan het spelen met het water. Overal liepen kleine olifantjes en die werden van alle kanten goed beschermd. Ons geluk kon niet meer op nadat we dit gezien hadden. Toen we weer verder reden hebben we nog meer olifanten gezien. Ineens kwam er een familie de bosjes uit lopen en staken voor de bus de weg over. Later ook achter de bus. We konden ze bijna aanraken zo dichtbij waren ze. Later hebben we nog buffels gespot. Dus we hebben 3 van de big five gezien tot nu toe. Het was echt een top dag!

• 03 December 2012 - 16:25

Jelll:

Skaaaaaaaaat,
    Wat super dat jullie van het ingezamelde geld zoveel mooie dingen kunnen doen, rond de kersttijd kunnen de kinderen en ouderen daar vast wat warmte gebruiken. Leuk om te horen dat het geld zo terecht komt.
    En die foto's van die dieren daar... wouw zeg! Toen ik die foto's zag kon ik amper geloven dat jij dat in het ecchie gezien hebt, al die olifanten!
    Ik hoop dat jullie deze week naar het strand kunnen gaan met de kids, doen ze dat vanuit hun thuis niet vaak? Of is het strand voor hen niet dichtbij?
    Ik hoor dat je het daar nog erg naar je zin hebt, nog eventjes en dan komt je grote liefde met nog vier super lieve mensen die je vast gemist hebt ;)!
    Dikke tút foar dy <3