JARIG!!! - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Catrien Reitsma - WaarBenJij.nu JARIG!!! - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Catrien Reitsma - WaarBenJij.nu

JARIG!!!

Blijf op de hoogte en volg Catrien

18 November 2012 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Dinsdag 13 november 2012 heb ik mijn verjaardag gevierd in Zuid-Afrika. Het was heel vreemd zonder familie, maar ik heb wel een topdag gehad. Ik heb veel cadeautjes gekregen, er is op school, in het busje en op stage voor me gezongen en er is zelfs een taart voor me gebakken. Het was een dag om nooit te vergeten. Ik had taart meegenomen naar stage en toen hebben alle kinderen voor me gezongen. Ook heb ik een super cadeau gekregen van ze. Iets dat een hele leuke herinnering is later. Het is een zelfgemaakte ‘rok’ gemaakt van plastic zakken, stofjes, bier en frisdrank doppen voor het rinkelen. Toen ik terug van stage kwam, stond er een taart voor me klaar die een meisje voor me had gemaakt. Erg lief en erg lekker. Het leukste cadeautje vond ik het filmpje dat ik op youtube kon vinden! Echt een hele leuke verassing! Ik heb met een smile van oor tot oor het filmpje uitgekeken in maar liefst drie kwartier tijd. (door de slome verbinding hier)

Donderdag morgen zijn we voor het eerst op home visits geweest. We zijn langs drie huizen gegaan waar kinderen wonen van Ingubo. We moesten een stukje lopen en we kwamen uit bij de echte krotten. Deze mensen leven echt heel arm. Ze hebben niks. Bij het eerste gezin hebben we gesproken met de vader van een meisje. Hij was een beetje verlegen en overrompeld dat we kwamen. Hij vond het moeilijk op onze vragen te reageren. Gelukkig hadden we Mama bij ons die ons kon vertalen. Ik vond het erg spannend dit eerste huisbezoek. Het was wel super interessant en ik heb er veel van geleerd. Daarna zijn we naar een volgende krot gegaan. In dit huisje leven 9 mensen. 2 volwassenen en 7 kinderen. Het hele huisje was misschien net zo groot als mijn slaapkamer hier in Zuid-Afrika. Het is bijna niet te geloven dat ze met z’n allen daar wonen. Na dit huisbezoek zijn we naar een netter huis geweest. Dit huis is van beton gemaakt en is erg stevig. Ze hadden ook een tv en het zag er binnen netjes uit. We hadden een gesprek met de verzorger van twee kinderen van Ingubo. Het is echt indrukwekkend al die verhalen te horen die de ouders vertellen. Er is al zoveel gebeurd in die kinderen hun leven. Dat is bijna niet voor te stellen. Hopelijk kunnen we volgende week weer home visits doen, want we gaan nu eindelijk meer de diepte in. Op deze manier leren we de kinderen beter kennen en komen we meer op het SPH niveau. Het is erg interessant, maar je wordt wel met je neus op de feiten gedrukt. Je ziet nu pas echt hoe arm de mensen zijn en waar ze van moeten leven.

Dit weekend zijn we op stap geweest, maar verder hebben we niks gedaan dit weekend. Hopelijk kunnen we aankomende weekenden weer even wat meer doen. Ik wil echt nog veel meer zien van dit land en ik wil dingen doen! Nog 4 weken en dan komt mijn liefhebbende familie! Hier kijk ik het allermeest naar uit!

  • 19 November 2012 - 09:41

    Marijke:

    Hee Skat!

    Wat hebben ze het daar ook goed geregeld voor je allemaal op je verjaardag, zo kon je je natuurlijk echt jarig voelen:)! Wat speciaal ja dat ze dat voor je gemaakt hebben, echt leuk idd om te bewaren. Jeetje maar dat filmpje duurde echt lang dus voor jou... wel irritant ja, maar heb je er nog langeer van kunnen genieten.

    Wel indrukwekkend om die home visits te doen idd dat geloof ik zeker. Echt niet voor te stellen hoe klein en met hoe weinig ze leven. Wel fijn dat je nu wat meer naar het SPH niveau gaat lijkt me, dan kun je ook wat meer leren en daar doe je het natuurlijk ook voor, naast al die indrukken en dingen die je nu al doet. Bist goed bezig, leuk om dien verhaaltsjes steeds te lezen. Fijn dast t nog steeds sa nei dien sin hest.

    Oehh over vier weken al wat super speciaal zal dat zijn, ik weet t ook nog wel, als mensen op bezoek kwamen echt zo leuk dan kunnen ze met eigen ogen zien wat je doet en dan is alles voor hen ook veel duidelijker! Succes weer deze week meid!

    Spreken gau! Dikke tuuut

  • 19 November 2012 - 13:04

    Jellebel:

    Heeeey skeet,
    Wat super leuk om dit van je te lezen en wat beleef je daar nog steeds ontzettend veel. Dat is mijn beleving hier althans. We hebben over je verjaardag al lekker even bijgekletst, maar nog steeds ontzettend leuk hoe ze er daar mee om zijn gegaan. Inderdaad een verjaardag om nooit te vergeten.
    Die home visits, wat interessant dat je daar nu mee mag beginnen... en erg indrukwekkend zoals je het beschrijft. Pff... dat is inderdaad wel even met je neus op de feiten gedrukt worden. Ik hoop dat je er veel van leert, dat je het je iets doet dat kan niet anders. Ben heel benieuwd naar je ervaringen van volgende week, leuk voor je stage is dat je nu wel meer de diepgang krijgt! Die uitdaging, bin sa benieuwd naar dien verdere verhalen!
    Go for it!!
    Dikke tút

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Port Alfred

Stage Zuid-Afrika

Recente Reisverslagen:

06 Februari 2013

De laatste maand in Zuid-Afrika

08 Januari 2013

Vakantie Zuid-Afrika

17 December 2012

Laatste werkweek voor de vakantie

11 December 2012

Bedankt!!!

04 December 2012

Druk druk druk
Catrien

Actief sinds 23 Mei 2012
Verslag gelezen: 319
Totaal aantal bezoekers 35209

Voorgaande reizen:

31 Augustus 2012 - 08 Februari 2013

Stage Zuid-Afrika

Landen bezocht: