De eerste stage week - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Catrien Reitsma - WaarBenJij.nu De eerste stage week - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Catrien Reitsma - WaarBenJij.nu

De eerste stage week

Blijf op de hoogte en volg Catrien

16 September 2012 | Zuid-Afrika, Port Alfred

De eerste stageweek bij Ingubo zit erop en nu start de tweede week alweer. De tijd gaat ineens erg snel. Het was een week vol indrukken, dus ik ben nu kapot. Met een keelontsteking ben ik dit verhaal aan het typen en mijn stem is ook nergens te vinden. Deze week maar rustig aan en hopen dat het snel over gaat. Vorige week maandag zijn we begonnen met de stage bij Ingubo. Het was erg leuk en we hebben vooral veel gespeeld met de kinderen. We konden verder ook nog niet zoveel, omdat er niet veel te doen is op het project. We hebben nu mooi de tijd genomen om een band op te bouwen met de kinderen en jongeren. Op deze manier gaan ze ons ook vertrouwen en weten ze dat we elke dag terug komen en leuke dingen met ze gaan doen. De kinderen geven je zoveel energie, maar aan het eind van de week was ik dus wel kapot. Met de manager moeten we eruit komen wat het weekschema wordt en welke activiteiten we met de kinderen gaan doen. Deze week hebben we ook een paar complexe achtergronden van kinderen gehoord. Het is echt schokkend om dit te horen en nu kijk je ineens heel anders naar de kinderen. Wij als SPH’ers zullen hier ook mee bezig gaan. Dat we er dieper op in gaan en niet alleen activiteiten met de kinderen doen, maar er ook op een andere manier voor ze zijn. Dit is wel pittig om mee te beginnen, want veel kinderen hebben al heel veel meegemaakt dat voor ons bijna niet te bevatten is. Het is echt een uitdaging om nu nieuw leven in dit project te blazen en er wat van gaan te maken. Het zal niet altijd even gemakkelijk zijn, want het gaat en werkt hier nu eenmaal anders dan bij ons. Wij Hollanders willen dit en dat snel, sneller, snelst. Wat wij in twee dagen regelen, gebeurt in Zuid-Afrika in twee maanden. Dus ik doe rustig aan en laat alles op me af komen.
Vorige week hebben we voor het eerst supervisie gehad. We hebben een super aardige, meelevende, creatieve en lieve supervisor. Hij neemt de tijd voor ieder en is erg geïnteresseerd. Hij spreekt Zuid-Afrikaans, dus Nederlandse woordjes begrijpt hij ook als ik er in het Engels even niet uit kom. Het scheelt dat er zo iemand is waar je je verhaal aan kwijt kunt en die even met je meedenkt. Dat is super fijn. Voor volgende week moeten we een werkplan opstellen met doelen en acties die we hebben voor het project Ingubo.

Dit weekend was er in Port Alfred groot feest. De Boat races waren aan de gang. Hier spraken de mensen al maanden over. Het moest een groot spektakel worden. Wij hebben één race gezien met twee roeiboten die binnen 10 seconden weer uit het zicht waren. Verder was er het hele weekend feest! Het was een erg gezellig weekend en ik heb weer allemaal nieuwe mensen ontmoet!
Volgende week zaterdag gaan we met een groepje Friezen te paardrijden, door de duinen, over het strand en over heuvels. Ben benieuwd of dat wat wordt. Maar het moet echt leuk zijn hebben we van andere mensen gehoord.

• 16 September 2012 - 20:45

Mem:

He famke, wat wer in ferhaal. Ik hie it oer de tillfoan al in bytsje heart mar it is moai om wer oer lêze te kinnen. We komme krekt út Den Haag wei. It is Nynke har jierdei. Heel gesellich west en fansels wurdt der dan nei dy freage en tante annie hie al sjoen dat der fannemoarn al wer nije foto's op stiene. Dus thús direct achter de computer. Ik sil no gau in mail stjoere nei it reisbureau. Der moat noch wat dinkjes oars en dan kinne se it foar ús fêst lizze. We sliepe ien nachtjs yn Port Elisabeth want we komme jûns pas om 18.20 oan en dat kin ek wolles letter wurde. dernei sliepe we in nacht yn Port Alfred sa dasto us alles sjen litte kinst en dan gean we fjirder mei elkoar. die nacht yn port Alfred is de 18e. No skat sa earst. goed op dy sels passe. Ik hoop net dast echt siik wurdst. dikke dikke tuten

• 16 September 2012 - 21:30

Judith:

Hoi Catrien,
    Wat vervelend dat je keelontsteking hebt. Te veel gezongen... gorgelen met zout water werkt heel goed!
    Wat maak je al weer veel mee zeg. Kun je al de achtergronden van de kinderen een plekje geven, zodat je het niet teveel naar binnen trekt bij jezelf? Zijn jullie daar in opgeleid? Lijkt me echt wel moeilijk, helemaal om dat het kleine kinderen betreft. Maar wat hebben ze een geluk dat jij daar, met je vrolijke snoet en lieve aard er bent om hun te helpen. Ik weet zeker dat jij er voor kan zorgen dat ze momenten beleven waar ze echt plezier om hebben. Heel veel succes, en we kijken uit naar je volgende verhalen!
    liefs van Iris, Renske, Jeroen en Judith xx

• 17 September 2012 - 18:15

(Omme) Louwrents:

Goh Catrien, wat in skat oan erfaringen dost op. Geweldig! Sa as jim mem al fortelt ha wy de jirdei fiert fan Nynke, Sweet Sixtien! Gesellich no? Moarn is it prinsjesdei. Nynke is de hiel dei frei en Durk om 11.00 oere al. Sa is dat as je yn Den Haeg weinje. Nynke giet joen foar in proefles doensje. Miskien wer in karriere moof? Durk is by sien froen te iten. We ha in enerferend libben hjir.
    Genietsje fan dyn erfaringen en in protte wille.
    Mei de groeten fan frou en bern,
    (omme) Louwrents

• 19 September 2012 - 09:39

Piet:

Heee Catrien!

Beterschap met die vervelende keel Ik lig nog lekker even onder het warme dekbed in de caravan op een camping in Tsechië terwijl de regen op het dak tikt.
    Je verhalen dat je geduld moet hebben om verandringen te realiseren komen me bekend voor.
    Een kennis van vrienden van ons ging met een koffer vol idialisme naar Zuid Afrika uit zijn verhalen nu begrijpen we dat geduld wel een erg schone zaak is.
    Burocratie is ze daar ook niet vreemd voor het vervoeren van een aanhanger olifantenstront moest hij al een handtekening van de burgemeester hebben.
    Ik ben er zeker van dat jullie hulp deze kinderen levenslang bij zal blijven.
    En als levensles voor dy sels volgt hier een oude beppe Catrien wijsheid.

Eerst incasseren, accepteren dan relativeren daarna het geheel overgieten met een sausje humor... dan mat it goedkomme.

Hee fanke take care en tot de volgende update dan maar weer.

Omke Piet

• 19 September 2012 - 12:03

Margriet:

Hee Lieve Catrien!!

Hoop dat je keelontsteking snel weer over is.
    Maar wat beleven jullie veel zeg, geweldig!!!
    En een hele grote uitdaging met de kinderen zo te lezen.
    Dan kan je straks echt trost zijn.
    Praten snel weer even op fb met elkaar maar dacht zet er even een berichtje op.
    Voorzichtig en veel plezier geniet ervan!!!

Mis die pop! Dikke tut en hele dikke knuffel

Margriet

• 20 September 2012 - 21:08

Grytsje:

He catrien,
    wat prachtig om dyn ferhalen te lezen!
    en sa to hearen giest goed om, my alles wat op dy oa komt.
    Ik sjoch dy der stean mei dyn blonde hier tusken al dy donkere berntjes, se wolle fest allegear dyn hier oan reitsje en fiele of it wol echt is. Wat silst der in wille ha en in wille bringe.
    prachtig dast sa iepen op alles oa giest, sawol yn dyn staagje as yn dyn frije tiid.
    do bist goed bezig. en converseren mei in sudafrikaan, yn t heal engels en heal hollansk slagget dy ek goed. Hoest dy nergens soargen oer to meitsjen!
    Dit is in fantastische ervaring; ik woe der ek nog wol in heal jier hinne.
    hoop dast gau fan dyn keelontsteking opknapst en in soad succes en wille fierder.
    Dikke dikke tut fan grytsje