Mijn avonturen in de tweede stageweek - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Catrien Reitsma - WaarBenJij.nu Mijn avonturen in de tweede stageweek - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Catrien Reitsma - WaarBenJij.nu

Mijn avonturen in de tweede stageweek

Blijf op de hoogte en volg Catrien

23 September 2012 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Deze week heb ik veel meegemaakt op stage. Het was nog steeds wel moeilijk om de tijd in te vullen, maar dinsdag ochtend en woensdag de hele dag zijn we druk geweest. Dinsdag ochtend hebben we eerst een bezoek gedaan op de dump. Jeltine en ik vonden het erg spannend, omdat we geen idee hadden wat onze rol daar moest zijn. Op de heen weg vroeg ik het maar en vertelde mama phumla, die met ons mee was, dat we in gesprek moesten gaan met de kinderen daar. Eenmaal aangekomen schrokken we weer van de situatie daar. Al die mensen en kinderen die in het vuilnis om ploeteren om nog wat eten te kunnen vinden en dingen die ze kunnen recyclen of verkopen. Het is een heel triest gezicht en het is ook niet voor te stellen dat ze daar dag en nacht leven. We spraken samen met mama phumla een jongen aan die bij een vuurtje zat te wachten tot dat er weer een vracht vuilnis kwam. We mochten hem vragen stellen en hij beantwoorde die in Xhosa. Ik vond het nog moeilijk om echt vragen aan die mensen te stellen! Wat moet je hen vragen? Hoe gaat het? Hoe was je dag? Dat is niet echt toepasselijk! Volgende week zal ik me er op voorbereiden en komt er misschien meer uit me. Na de dump visit zijn we naar de school geweest waar een paar kinderen zitten van Ingubo. We zouden in gesprek gaan met de leraar van de kinderen over hun leerproces en over hun gedrag in de klas. Hier hebben we niet veel van meegekregen, want ze spraken allemaal Xhosa met mama phumla. Ze heeft gevraagd of de kinderen huiswerk mee konden krijgen, zodat ze ook wat konden leren op Ingubo.

Woensdag zijn we van 8 uur ’s morgens tot 18.00 uur ’s avonds weg geweest met een busje naar Port Elisabeth en naar Grahamstown voor het aanvragen van geboorte aktes. Één meisje voor wie de geboorte akte aangevraagd moest worden was mee met haar vader en oma. En er was een moeder van 24 jaar mee ( die ook bij ingubo zit) die een geboorte akte voor haar zoon nodig had. In Port Elisabeth moesten we een vrouw zoeken die meer over de achtergrond wist over het meisje van Ingubo. Haar vader en haar oma wisten niet op welke dag ze geboren was. Na een hele zoektocht naar die vrouw wist ze uiteindelijk geen nuttige informatie te vertellen. We zijn daarna meteen doorgereden naar het ziekenhuis in PE. Ze waren al meerdere keren in dit ziekenhuis geweest om informatie te verkrijgen over het meisje, maar ze konden hen niet helpen. Nu wij erbij waren, was het in een paar minuten klaar. Ze vroegen de naam van de moeder en konden zo de geboortedatum van het meisje achterhalen. Dinsdag gaan we de geboorte akte aanvragen bij home affairs in port Alfred. Het bleek dat het meisje al 10 jaar was. Nu kan ze straks pas naar school. De reis naar Grahamstown was voor de zoon van de moeder die mee was. Zij was ook al vier keer in het ziekenhuis van grahamstown geweest en steeds konden ze haar niet helpen. Het was nu in een kwartiertje klaar. Ze was ons erg dankbaar, terwijl wij eigenlijk niks hebben gedaan. Ik ben blij dat het allemaal gelukt is, want het had ook anders kunnen aflopen. Dat we zonder enige informatie weer bij Ingubo terug waren gekomen. Deze dinsdag gaan we dus de geboorte aktes aanvragen.

Dit weekend hebben we niet veel gedaan. We zouden gaan paardrijden over het strand, maar Alise werd ziek en nu hebben we dit uitgesteld tot volgende week. Morgen (maandag) is er een public holiday hier, dus hoeft niemand naar stage of school. Iedereen is vrij. Het is wel lekker zo’n extra dag vrij, want we moeten nog wat dingen doen voor school.

  • 23 September 2012 - 19:58

    Mem:

    He famke
    We sit krekt op de baank mei elkoar (Iris, Schelte heit en ik).
    Iris sei Catrien hat in nei stikje skriuwn dus ik der fuort nei sjen.
    Oer de til. kinst my dochs net oer alles by prate, lês no wer allegear nije dingen.
    Fannemiddei ha Kees en Simone hjir west en ried us wa at dy folcht op facebook?
    Kees!! Hy fynt it prachtich om dyn foto's te besjen en dyn stikjes te lêzen. Sa no en dan ropt hy simone der ek by. "Go wat lijkt die op haar moeder" is ien fan syn kreten.
    Jan en Martha, Jelte en Jeltsje en Bouke en Sietske wiene der ek dus heel wat Afrika praat hant.
    Leuk om ek hun ferhalen te hjerren, ek al binne sy in oare kant om west.
    Dikke skat, we ha dy by us! leafs en tot gau. mem

  • 23 September 2012 - 20:30

    Paul En Ingrid:

    Hè Catrien,
    Wat zal het idd aangrijpend zijn om kinderen op vuilnisbelten te zien, tja wat voor vragen moet je dan stellen...
    Het is erg leuk om je verhalen te lezen! Wat we ons wel afvragen wat voor temperatuur heb je daar...hier wordt t nu herfst.eline helemaal enthousiast met t maken van een herfstdoos en vandaag dan ook heerlijk naar rijster-en balksterbos geweest. Genieten!
    Morgen weer aan t werk, is ook goed!
    Jij daar succes met alles en we kijken uit naar t volgende verhaal.
    Liefs us

  • 24 September 2012 - 10:40

    Catrien Reitsma:

    Het is zo leuk alle reacties van iedereen te lezen! Ja het weer is hier heel erg wisselend. De ene dag is het stralend mooi weer en de andere dag waait het, is het koud en regent het. Ze zeggen ook dat Port Alfred alle vier seizoenen op een dag heeft. Dat klopt ook nog echt! Eigenlijk lijkt het hier op het moment ook wel herfst zo koud is het hier.
    Succes met werken!

    Lieffs!

  • 24 September 2012 - 12:18

    Jellll :

    Heeeey skat!
    Wat leuk om weer iets van jou te lezen, je beleefd echt veel!
    Arme kindjes daar in die vuilnisbakken... blegh! Zit ik heir te zeuren over het beleg
    op mijn brood... oh oh oh!
    Die vragen lijkt mij ook moeilijk inderdaad.... het zal tijd nemen.
    neem je tijd daar ook voor, je heoft niet meteen alles te kunnen. het is al heel wat, wat je
    daar allemaal ziet. Dat eerst maar.
    Hier gebeurt verder neit veel bijzonders... ik ga mooi naar school en doe verder de dingen
    die ik altijd doe, ahha! Ik heb je nog een mail gestuurd met daarin de adressen.
    Kin ik gewoan kaartsjes stjoere nei dien adres wast op deze site setten hast?
    Dikke tút


  • 25 September 2012 - 20:14

    Laura:

    Ha leave!
    Leuk om de verhalen van je te lezen, echt super, zo kunnen we er een beetje achterkomen hoe jij het daar beleefd.
    Ik vind het erg bijzonder wat je allemaal aan het doen bent, en nog gaat doen.
    Echt je bent een topper!
    Ben benieuwd wat je allemaal nog gaat beleven en meemaken.
    Dikke tut vanuit het (ook) herfstachtige Nijemirdum
    Liefs Lau

  • 26 September 2012 - 12:10

    Annie Deinum:

    Hoi leave, leave Cat, wat fijn om dyn ferhalen te lêzen, sa bringst it foar ús in lyts stikje tichterbij.
    Sa sjogge we dy al rúnstappen bj de minsken dy't harren iten út de ôfval bakken sykje, wat in
    skril contrast mei hjir yn de oerfolle súpermarkten mei allegear iten. wat is it frjemd ferdield
    hjir op é wrâld, Ik fyn it geweldich hoe't jim it libben dêr oppakke, it sil sa'n skril contrast wêze
    mar jim bin mei elkoar en kin jim ferhalen/belevenissen bij elkoar kwyt.
    Ik woe dy noch efkes betankje foar dyn bysúndere kaart dy't ik op mijn jierdei fan dy krige!!
    Wat hast dyn creativiteit der wer ynstutsen!!
    We ha, úndanks ús fertriet, dochs in "goede dei "hâwn, moarns in protte freonen en femylje op
    de kofje, middeis sa as gewoan nei de boys harren wedstriid en júns yn H. veen nei de bios.
    We misten jim as fammen wol, Mir wie oant wurk, mar witte dasto it dêr goed nei 't sin hast.
    No t oare wiekein mar lekker hynderride.
    En... do hast de primeur, ast thus komst kinst bij ús piano spylje, ik sil fan e midje de koop troch
    gean litte.....
    Hoi leave skat, dikke tút fan mij, sjoch dy fêst gau wer as Doede mei dy oan it skypen is Annie.

  • 28 September 2012 - 19:01

    Wietske Korenstra:

    Hoi Catrien,

    Leuk om je verhalen te lezen, erg herkenbaar ook allemaal.
    Ik ben ook bij de dump achter Ingubo geweest, erg indrukwekkend allemaal.
    Onverstelbaar dat er mensen zijn die onder zulke erbarmelijke omstandigheden moeten leven.
    Ingubo is een goed project! Heel veel succes daar!
    En mocht je nog eens in Bathurst komen op het Community Centre, doe Boniwe en de rest de groeten van me. Ik wens je daar nog een goede tijd toe en geniet ook vooral van het mooie land.

    Groeten Wietske Korenstra

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Port Alfred

Stage Zuid-Afrika

Recente Reisverslagen:

06 Februari 2013

De laatste maand in Zuid-Afrika

08 Januari 2013

Vakantie Zuid-Afrika

17 December 2012

Laatste werkweek voor de vakantie

11 December 2012

Bedankt!!!

04 December 2012

Druk druk druk
Catrien

Actief sinds 23 Mei 2012
Verslag gelezen: 478
Totaal aantal bezoekers 35210

Voorgaande reizen:

31 Augustus 2012 - 08 Februari 2013

Stage Zuid-Afrika

Landen bezocht: