Wel/Niet/Wel/Niet - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Catrien Reitsma - WaarBenJij.nu Wel/Niet/Wel/Niet - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Catrien Reitsma - WaarBenJij.nu

Wel/Niet/Wel/Niet

Blijf op de hoogte en volg Catrien

09 November 2012 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Hallo lieve mensen!
Dit is een verlaat waarbenjij verhaal, want ik had dit vorige week zondag al geschreven. Nadat mijn laptop scherm kapot is gegaan had ik niet meer de kans gekregen om dit verhaal er op te zetten. Hier is die (Zondag schrijf ik weer een nieuwe):

Eigenlijk weet je nooit waar je aan toe bent hier in Zuid-Afrika. Het is elke keer weer kijken wat er gaat gebeuren en dan anticiperen. Het weer veranderd elke dag wel vier keer. Wel een jas aan/niet een jas aan, wel een korte broek/niet een korte broek. Ik ben de laatste paar dagen niet helemaal fit, en dit kan heel goed het gevolg zijn van de weerswisselingen hier in Port Alfred.

Stage is nog steeds hetzelfde. Ingubo zit nog steeds vol mensen en dus niet in gebruik voor de Ingubo kinderen. We gaan er maar vanuit dat deze mensen hier onze hele stageperiode blijven zitten. Ze hebben het hier beter als nooit tevoren. Dus waarom zouden ze weggaan? We moeten elke dag weer zien hoe we het gaan aanpakken. Gelukkig was het deze week wel redelijk weer, dus konden we alles buiten ondernemen met de kinderen. Ik krijg steeds meer een zwak voor de kinderen van Ingubo. Iedereen stelt zich meer open en zo leer je elkaar beter kennen. Ze zijn zo lief en zo leuk om dingen mee te doen. Eerst dacht ik dat ik me niet zo verbonden zou gaan voelen met de kinderen, dat ik met een soort van ‘professionele’ afstand te werk zou gaan, zodat het afscheid voor mezelf en voor de kinderen niet te moeilijk zou worden later. Dit is toch wel heel moeilijk, maar je bent bezig met hechting en dat maak ik straks weer kapot door weg te gaan uit Zuid-Afrika. Voor de kinderen is het best heftig dat studenten komen en weer gaan. Steeds moeten ze vertrouwen, open stellen en weer loslaten. Ook hier zijn weer keuzes: Zal ik wel of niet een knuffel geven, zal ik me wel of niet onzeker opstellen, enzovoort. Alise gaat haar eindonderzoek doen over hechting. Over hoe de kinderen van de projecten het ervaren dat studenten komen en weggaan. Erg interessant en erg effectief om te onderzoeken.

Dit weekend wouden we met z’n drieën even wat leuks gaan doen. We hadden bedacht om met een boot een sea cruise te gaan maken. We hadden gelezen dat dit kon en dat je dan ook walvissen en dolfijnen kon spotten. Helemaal leuk! Nou bleek dat we die cruise pas konden gaan doen als we met 4 of meer personen waren. We hebben Bram en Mark meegevraagd(onze buurjongens) en die wilden wel. Zaterdag zou het gaan gebeuren, want het zou prachtig weer worden. Zaterdag morgen toen ik wakker werd, waaide het hard, was het bewolkt, dus niet het ideale weer om het water op te gaan. Ook hier was weer een overweging: Wel of niet gaan? Na een telefoontje kregen we te horen dat het niet mogelijk was het water op te gaan, door de harde wind en de hoge golven. Dikke pech dus. We kregen nog een kans om op zondag te gaan. Ik werd vanmorgen wakker, de zon scheen en geen wind. YES! Vandaag zijn we dus gaan varen in een soort van reddingspeedboot. Zouden we wel of niet walvissen en dolfijnen spotten? Eenmaal de grote, wijde mist boven zee gezien te hebben, hadden we daar niet zoveel hoop meer op. We zijn de zee opgebotst met de boot en hebben niks kunnen zien door de dikke mist die ons tegemoet kwam. Heel erg jammer, want meestal zien ze wel walvissen. Het was wel een leuk ritje, want we gingen hard en er waren hoge golven. Het was super koud, door de mist. De mensen die mee vaarden vertelden dat het water heel koud was en dat daardoor die mist zo bleef hangen boven zee. Doordat het water zo koud was, was er wel de kans dat we ook pinguïns konden gaan zien. Helaas hebben we ook die niet kunnen spotten. Op sommige plekken bleven we stil liggen kabbelen op het water. Dit deden ze zodat we misschien de walvissen konden horen. Ze geven harde geluiden die je van hele afstanden kunt horen. Helaas niks gehoord. We hebben uiteindelijk twee uren op de boot gezeten i.p.v. één uur als compensatie denk ik. We zijn nog een stuk de rivier op geweest en daar scheen de zon weer, dus dat was wel even genieten.

  • 10 November 2012 - 01:02

    Piet En Tjallie:

    Hallo Catrien,

    Al weer een spannend verhaal.
    Was afgelopen zondag op Folkert zijn verjaardag en hoorde over je kapotte laptop.
    Ik hoop dat ie daar gemaakt kon worden, anders moeten die ooims van jou maar even wat doneren.
    Want wij kunnen natuurlijk niet van informatie verstoken blijven.
    Nu, lieve Catrien, voorzichtig daar, groeten aan de andere dames!

    Groetjes,

    Piet en Tjallie

  • 10 November 2012 - 12:34

    (Omme) Louwrents:

    Hallo Catrien,

    Wat jammer fan die walfisken en sa. Loes en ik ha se yn e staet Washington destiids sjoen (wol yn e fjirte). Yn Californie hat Loes my ut e see roppen omdat se haaien tocht to sjien, maar it wiene dolfynen. Yn Florida fytsten we oer in bregge en doe swom der in dolfyn mei us op. It binnnl moaie erfaringen. Ik hoop dat it jim nog lukt om se to sjien.
    Dyn gefoel oer de bern in Sud Afrika, docht my tinken oan it " Summercamp" yn Amerike. In protte sneue bern meimakke, die je ek wol meinimme wolle. En heel soms ek wol eris efter it behang plakke wolle.
    Catrien genietsje fan dyn Sud Afrikaanse leven.
    Mei de groeten fan frou en bern,
    (omme) Louwrents

  • 11 November 2012 - 20:31

    Paul En Ingrid:

    Wat is het toch top om te lezen dat je naast je stage van die leuke activiteiten doet!
    Geniet verder. X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Port Alfred

Stage Zuid-Afrika

Recente Reisverslagen:

06 Februari 2013

De laatste maand in Zuid-Afrika

08 Januari 2013

Vakantie Zuid-Afrika

17 December 2012

Laatste werkweek voor de vakantie

11 December 2012

Bedankt!!!

04 December 2012

Druk druk druk
Catrien

Actief sinds 23 Mei 2012
Verslag gelezen: 342
Totaal aantal bezoekers 35206

Voorgaande reizen:

31 Augustus 2012 - 08 Februari 2013

Stage Zuid-Afrika

Landen bezocht: