Weer normaal - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Catrien Reitsma - WaarBenJij.nu Weer normaal - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Catrien Reitsma - WaarBenJij.nu

Weer normaal

Blijf op de hoogte en volg Catrien

11 November 2012 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Maandag en dinsdag waren de laatste dagen dat de mensen bij Ingubo verbleven. De gemeente was gestopt met het brengen van eten, dus de mensen hadden ook niet meer een reden om te blijven. Ze zijn terug gegaan naar hun huizen om de boel weer op te knappen. Eindelijk hadden we onze ruimte weer terug. Het was een dikke bende binnen en het stonk verschrikkelijk. Mama heeft alles moeten schoonmaken. Iedereen van Ingubo was erg blij dat de mensen weg gingen. Alles kon weer normaal worden. Wij kunnen ons werk weer goed doen en ons focussen op de kinderen. Helaas kwamen er woensdag en donderdag middag bijna geen kinderen opdagen. We snappen niet waarom ze weg blijven. Het kan zijn dat de afwezigheid van de manager de laatste twee weken de reden is dat de kinderen niet meer komen. Ik hoop dat ze deze week wel weer komen. We gaan in ieder geval home visits doen voor de eerste keer en op die manier kunnen we ook vragen waarom ze niet bij Ingubo zijn. Woensdag middag kwamen er 6 kinderen opdagen, maar er was geen eten. Er is geen elektriciteit of gas, omdat de manager niet aanwezig is door ziekte. Dus kan Mama niet koken. Ook kwam de soup kitchen(vrijwillige organisatie) niet meer brood brengen, omdat ze dachten dat de gemeente nog steeds eten bracht. Ze hadden dus niks. Alise, Jeltine en ik besloten van ons ingezamelde geld eten te gaan halen. We hebben de oudste jongere van Ingubo gevraagd om met ons mee te gaan naar een locale supermarkt in de township. Dit was ook weer een hele ervaring. We hebbe brood, sap, bananen en pindakaas gehaald. Zo konden ze weer even twee dagen vooruit. We hebben contact opgenomen met de soup kitchen en we hopen dat die weer komt deze week om eten te brengen.

Vrijdag ben ik met een Zuid-Afrikaanse jongen mee geweest naar een concert oefening waar hij mee bezig is. Hij heeft een aantal jongeren uit de townships opgesprokkeld en is een soort van koor begonnen. Hij kan zelf ook erg goed zingen en is goed in het organiseren van zo’n koor. Drie keer in de week gaat hij naar de township om met deze kinderen te oefenen. 29 november zal het concert plaats vinden op Stenden. Een hele uitdaging voor die jongeren. Ze gaan dansen, rappen, zingen en dichten. Het was erg leuk om een keer mee te gaan naar zo’n oefening. Ze zijn zo goed en ze kunnen super mooi zingen. Met kippenvel heb ik geluisterd en gekeken. Kan niet wachten tot het concert. Vrijdag avond zijn we weer wezen stappen.

Zaterdag hebben Alise en Jeltine een tattoo laten zetten. We hebben een auto gehuurd en zijn naar grahamstown gereden. Hier is een tattoo shop die goed moest zijn. Ik en Mercedes (een zuid-afrikaans meisje) waren mee voor de support. Het was erg leuk om een keer te zien hoe een tattoo wordt gezet en ze zijn erg mooi geworden. Ook deze avond zijn we wezen stappen tijdens de opening van een nieuwe 'discotheek' bij het strand. Het was dit weekend super mooi weer, dus ik ben helemaal bij. Vandaag zijn we naar het strand geweest met de nieuwe groep 2e jaars SPH’ers. Ze zijn zaterdag aangekomen en gaan ook hier hun stage doen. Het zijn een stuk of 8 studenten en ze zijn allemaal Fries! Dit klikt dan direct op één of andere manier. Erg gezellig dat ze er bij zijn gekomen.

• 11 November 2012 - 18:18

Annie Deinum:

hoi leave catrien,

wat alwer in bysúnder ferhaal, ik skrok efkes, Catrien in tatoo??... Oh nee ik lês it ferkeard, dyn
    2 freondinnen hawwe it dien......
    Bin bliid dat jim wer oan de slach kinne, it waar better dan sjocht it der allegear wer oars
    út.
    Moai dat der wer in hiel stel friezen bij kaam bin, mei elkoar de skouders der únder.
    leave skat, dikke tút fan mij, Annie.

• 11 November 2012 - 20:08

Judith Van De Wouw:

Ha Catrien,

Net even bijgelezen, had je vorige verslag ook nog niet gelezen. Dus het leek even of jullie je plekje voorlopig niet zouden krijgen en bij dit verslag was het in een keer wel zo. Wat gaat dat toch apart he. Je moet maar gewoon afwachten hoe alles loopt. Als je het al niet bent, dan word je daar wel flexibel.
    Vandaag hebben we hier een prachtige herfstdag gehad. De zon begon vanmorgen vroeg al te schijnen en heeft het bijna de hele dag volgehouden. Echt heerlijk, met die mooie herfstkleuren in de bomen waar nog bladeren aan zitten. Tegelijkertijd gekeken naar weer de eerste schaatswedstrijden (NK) op televisie. Ook zo tegenstrijdig he!
    Vanmiddag afscheid genomen van Kathy, zij vertrekt morgennacht weer naar Chili. Overdag gaat ze nog wel gewoon naar school, zij zal Nederlands leren. Als jij je famillie bij je hebt in de kerstvakantie vertrekt Remco ook naar Chili. Hij gaat daar 3 maanden wonen bij Kathy. Geweldig he.

Ik hoop van harte dat jullie de komende week weer het ritme kunnen oppakken zoals jullie en de kinderen het gewend waren voor de overstroming. En maar weer veel genieten, want dat doen jullie goed!
    liefs, Judith (en natuurlijk ook van de rest van de familie)

• 12 November 2012 - 10:29

Evelynosinga :

Leave Catrien, fijn om te lezen dat alles weer wat normaal word daar. Het geeft vast meer voldoening om weer lekker aan de slag te kunnen. Wat stoer van Alise en Jeltine, en fijn dat er weer een leuke nieuwe groep bij is gekomen, jullie hebben nu al zoveel ervaring daar dat dat nu de echte groentjes zijn.

Nog een nachtje en dan ben je jarig, spannend hoor en ook gek dat je daar helemaal zit. Geniet van je verjaardag en ik ga je bellen morgen hoor !!!
    Dikke tut Eef

• 13 November 2012 - 22:15

Piet En Tjallie:

Leave Catrien

Lokwinske mei dyn jierdei.

in protte dikke tuten!!!